A kézi sebességváltós autók lassú eltűnése Németországban

A kézi sebességváltók lassú eltűnése

Mit jelent a kézi sebességváltó eltűnése Németország autóipari jövője szempontjából? Az automataváltós járművek diadalmas előretörését már nem lehet megállítani, az új autóvásárlásoknál arányuk már több, mint a felét teszi ki.

Az eredmény: a járművek gyorsabban gyorsulnak és kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. Ráadásul egy speciális jogosítvány is eltűnik.





A németországi autósok egyre inkább sebességváltó és kuplung nélkül élnek.

A DAT piackutató cég legfrissebb adatai szerint a 2020. novemberéig eladott új gépjármű majdnem 58%-a automata váltóval volt felszerelve.

A kézi váltós autók aránya így több, mint két százalékponttal csökkent az előző évhez képest.

És ez decemberben még tovább csökkenhet. Ennek egyik oka az elektromos autók térhódítása, amelyek értékesítése három számjegyű százalékkal nőtt az elmúlt hónapokban. Nincs kézi váltójuk, sőt sokukban egyáltalán nincs váltó.

De nem csak a villamosításról van szó: Az ágazatban megfigyelhető trendek is arra mutatnak, hogy az autópiac lassan megválik a kézi váltótól – a műszaki előrehaladástól kezdve a digitalizáción keresztül egészen a járműveztetői képzés változásáig.





Végül a kuplunggal együtt egy darab az autóskultúrából is meghal, amit Németországban egészen másképp őriztek, mint sok más országban.

A fiatalabb vezetők az olyan kifejezéseket, mint köztes gázfröccs és a duplakuplungolás már csak korábbi elbeszélésekből ismerhetik majd.

Április 1-től a németországi tanulóvezetőknek már nem kell kézi sebességváltóval rendelkező autóban vizsgázniuk ahhoz, hogy később ilyen autót vezethessenek.

Jogosítvány automataváltóval

Erről döntött hosszú vitákat követően Andreas Scheuer (CSU) német közlekedési miniszter. A megfelelő rendelet december elején jelent meg a jogi közlönyben.

A korábbi automataváltós vezetői engedély így gyakorlatilag megszűnt. Most már elegendő a teljeskörű” B” jogosítványhoz, ha a vizsgázó megtanulta az autósiskolában, hogyan kell kezelni a váltót.





A minisztérium szerint ez a szabályozás „biztonságosabbá és fenntarthatóbbá” teszi a forgalmat, mert a tanuló sofőrök alternatív meghajtású és erősen automatizált vezetési funkcióval rendelkező járműveket használhatnak.

Valójában a vezetést oktatók kampányoltak az új szabályozás mellett, például azért, hogy elektromos autókat használhassanak a vizsgák során.

Automataváltó, mint üzemanyagmegtakarítás?

A valós forgalomban a tanulók valószínűleg még jó néhány évig találkoznak a kézi sebességváltóval, legalábbis ha először egy használt kisautót vezetnek.

Az új regisztrációkkal ellentétben itt a járművek többsége még mindig tengelykapcsolóval felszerelt – a DAT szerint az állomány körülbelül kétharmadát teszik ki.

Teljesen másképp néz ki ez az arány az új autóknál.

Különösen a prémium kategóriában. Például, ha valaki rákeres az új BMW 4-es sorozat konfigurátorára, a Coupénál 7 hajtásváltozatot talál, de csak egyet kézi sebességváltóval.





Ez az autó a 4-es sorozat sportos M változata, 480 LE-vel és 100 kilométerenként 10,8 liter benzinfogyasztással. A 4 sorozat egyetlen más változata sem fogyaszt ennyi üzemanyagot. A gyártó szerint még a 30 lóerős M típus automata sebességváltóval ellátott változat is 0,6 literrel kevesebbet fogyaszt – és 0,3 másodperccel gyorsabban éri el a  100 km/h sebességet.

Természetesen motorizálásuk miatt mindkét autó rendkívül nagy CO2 kibocsátó, de ez más kérdés.

A példa azt mutatja, hogy az a régi nézet, miszerint az automata autók üzemanyag fogyasztása rossz, már régen elavult.

“A nyolcfokozatú automata mögött álló szoftver mindig a leghatékonyabb sebességfokozatot kapcsolja be” – mondja a BMW szóvivője.

Ez manuálisan ebben a formában aligha lehetséges. Időközben a mérnökök cáfolták azt az előítéletet is, miszerint az automata rendszer béna és lassú, ez ennek pont az ellenkezőjébe fordult át.

A Porsche például azt hirdeti, hogy 7 fokozatú kettős kuplungos sebességváltója sokkal élénkebbé és gyorsabbá teszi a 718-as modelleket. A kézi sebességváltóval ellentétben a húzóerő nem szakad meg az ilyen típusú automatáknál.

A 718 Spyder 3,9 másodperc alatt ér el 100 km/h sebességet – fél másodperccel gyorsabban, mint a kézi sebességváltóval.

Ezenkívül a sebességváltók lehetővé teszik az autó vezetési jellemzőinek beállítását a hangulattól és az útvonaltól függően. Az olyan programok, mint a Porsche „Sport” vagy „Individual”, más prémium autók vezetői számára is ismerősek lehetnek.




Átalakulás a Daimlernél

A Mercedes-Benznél, ahol az 1960-as évek óta minden autó automata változatban is kapható, az ügyfelek nagyrészt maguk választhatják meg a váltó típusát. Egyes modellek több, mint 90% automata változatban kerül forgalomba.

A kézi váltó iránti igény olyan alacsony, hogy a vállalat úgy döntött, hogy fokozatosan megszünteti az új jármű generációknál.

Markus Schäfer, a Daimler igazgatósági tagja októberben bejelentette, hogy az új modellsorozatok csak automata változatokként lesznek elérhetők a piacon. Tekintettel a keresletre, meg kell fékezni a hagyományos tengelykapcsolót követelők tiltakozását.

Amellett, hogy növeli az ügyfelek kényelmét, a kézi sebességváltó kivezetése költségelőnyöket is jelent a gyártó számára.





A Daimler számára ez kulcsfontosságú tényező: a jövőben csökkentheti a modellek változatainak számát, a kevesebb különböző motor és váltómű megkönnyíti és olcsóbbá teszi a gyártást.

Csökken a fejlesztési- és engedélyezési ráfordítás – és az ügyfelek ebből alig érzékelnek valamit. Az a tény, hogy az automata sebességváltó drágább, kevésbé fontos a prémium árkategóriákban.

Az árérzékeny vásárlók számára annál inkább: Az automata VW Golf jelenleg csaknem 2.000 Euróval kerül többe, mint a kézi sebességváltóval ellátott alapváltozat.

A BMW is kínál olcsóbb, kézi sebességváltóval ellátott típust is: a legkisebb dízelmotorral (150 LE) rendelkező 3. sorozat ilyen modellje valójában jó 2.000 Euróval olcsóbb, mint az automata változat.

Ehhez egy kicsit több fogyasztás társul és nem gyorsul olyan gyorsan. Ezenkívül a kézi váltónak komoly technikai hátránya, hogy a modern vezetéstámogató rendszerekkel nem kompatibilis.

A BMW-nél például a vezetési asszisztens nem választható kézi sebességváltóhoz.





Ez persze logikus, mert az autó természetesen csak akkor veheti át a stop & go funkciót vagy az aktív sebességtartó automatikát, ha a sofőr nem avatkozik közbe, ha az autó maga képes sebességet váltani.

Így fogja az autófejlesztés következő lépése – az önvezetés – a kézi sebességváltó végét is jelenteni.

80 évvel azután, hogy a General Motors elindította az automataváltók sorozatgyártást az USA-ban, a digitalizáció a végső diadalát hozza.

A tengelykapcsoló és a váltókar a rajongók számára ritkasággá válik, mint ahogyan a BMW M4 esetében.

Minden más járműben maga az autó veszi át az irányítást a sebességváltás felett – és alig több mint egy évtized múlva átveszi a gáz és a fékek irányítását is. Még automata – vezetői engedélyre is aligha lesz szükség.

www.welt.de


Neked ajánljuk
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.