Az EU-parlament szerdán, 2020. július 8-án hozta meg az új törvényt a kelet-európai országok heves tiltakozása ellenére. Ezzel akarják a bérdömpinget az EU-n belül megakadályozni és a sofőröknek jobb körülményeket biztosítani.
Az autópályák parkolójában éjjelente a kamionok szorosan állnak egymás mellett. A vezetőknek a heti szünetüket be kell tartaniuk, de aludni ott már a jövőben nem aludhatnak. A Kelet-Európából jövő nagy ellenkezés ellenére hozta meg Németország és a többi ország azt az új kemény szabályozást a szakmában, melyek a vezetőknek akarnak segíteni. Az új szabályozás a nemzetközi fuvarozó cégekre vonatkozik, ill. amelyek teljes mértékben egy másik országban foglalkoztatják a sofőröket. A bilaterális átmenő forgalmat végző áruszállító cégekre ill. ezekre és még ezen kívül áruszállítók, melyek kétszer fel és letöltenek, kivételek ez alól.
A kamionsofőrökre vonatkozó vitatott újítás az EU-szabályokban végleg el lett döntve. A jogszabályi csomagot elfogadták Brüsszelben az EU-Parlamentben. A kelet-európai országok az utolsó pillanatig ellenezték az új jogszabályok bevezetését.
Teherautósofőrök, kamionsofőrök a jogilag előírt alvásra szánt idejüket a jövőben nem tölthetik a járműben. Emellett a munkarendjükben rendszeresen kell, hogy szerepeljen a hazautazás lehetősége is. A tachográf használata kötelező lesz a csalások elkerülése végett a 2,5 t feletti járműveken is.
Az EU-parlament szerint 5,6 millió kamionsofőrt érinthet pozitívan ez az új törvény. Az új szabályok szerint a szokásos heti pihenőidőt nem lehet többé a jármű kabinjában tölteni és a sofőrök jogosultak lesznek arra, hogy legkésőbb 3-4 hét munka után hazautazhassanak.
Az új szabályozás a távolsági buszvezetőkre is vonatkozik. A vállalatoknak ez alapján kell megváltoztatniuk a menetrendjüket.
Amennyiben a sofőrök a pihenőidejüket nem tudják otthon eltölteni, a munkaadónak kötelessége a szállás költségeit állni. Ezen kívül a sofőrök fizetését is a szabályozáson keresztül egységesíteni kell.
A tagállamok között és az EU-parlamentben is heves vita övezte a jogszabály módosítást, különösen Németországból, Franciaországból és a Benelux államokból érkeztek követelések a kelet-európai országok szállítmányozó cégek bérdömpingje ellen. Lengyelország, Bulgária és más kelet-európai országok politikusai pedig ezzel szemben a nyugatot részrehajlással vádolja.
Végül a kelet-európai országok el lettek utasítva. A közlekedésügyi politikus az SPD-től az EU-parlamentben azt mondta, hogy ez egy nagy lépés a szabályos és emberséges szállítmányozásért. A jogszabály csomag megszünteti a sofőrök nomád életét. Az új szabályok szerint a járműveknek nyolchetenként vissza kell térniük a cégük központjába.
A kritikusok szükségtelen felhajtást látnak ebben a környezetvédelem miatt, üres járatoktól tartanak. Ezt még vizsgálni fogják, hogy ez milyen hatással lesz a környezetvédelemre, adott esetben ezen ennek érdekében változtathatnak.
Az új szabályozás néhány héten belül lép érvénybe. Olyan cégeknek, melyek külföldön dolgoztatnak, azoknak 18 hónap átmeneti idő áll rendelkezésükre.
FORRÁS: www.ntv.de www.auto-motor-und-sport.de