Általános sztrájk Németországban január 8-tól, káosz várható az egész országban!

Sztrájkhullám közeleg Németországban január 8-tól egy hétig. Tömeges blokádok várhatók olyan kulcsfontosságú ágazatokban, mint a mezőgazdaság, a vasút és a szállítmányozás. A mezőgazdasági termelők január 8-tól általános sztrájkot hirdetnek, míg a GDL, vagyis a vasúti dolgozók is sztrájkot terveznek. Más ágazatok is csatlakozhatnak.




Németországot jövő héten nagyszabású sztrájkok fenyegetik a mezőgazdaság, a vasút és a szállítmányozás kulcsfontosságú területein.

Január 8-tól a mezőgazdasági termelők általános sztrájkba lépnek, a német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL) szintén munkabeszüntetést tervez. De ez még nem minden. A fuvarozó cégek is sztrájkba lépnek. Ők is csatlakozhatnak a sztrájkokhoz.

Részleteket a médiában keveset lehet olvasni, a szerveződések a közösségi médiákban történnek. Több Facebook csoport is foglalkozik ezzel, pl.:

Termelői sztrájk egész Németországban, amilyet még nem látott az ország

Már tavaly decemberben is több ezer gazda gyűlt össze traktorral Berlinben, hogy tiltakozzon a jelzőlámpás koalíció megtakarítási tervek ellen. Azóta az ország számos pontján további tiltakozásokra került sor.

Egyes esetekben utakat is lezártak a traktorokkal. A Német Gazdaszövetség (Deutsche Bauernverband) most hétfőtől egy egész hetes akciót hirdetett. Sok helyen kell közlekedési káoszra számítani.




Joachim Rukwied, a termelők elnöke nehéz januárral fenyeget, ha a szövetségi kormány kitart megszorító tervei mellett, miszerint megszüntetik a mezőgazdasági gázolaj támogatását és a gépjárműadó-mentességet a termelők számára. Ha ez megtörténik, elmondása alapján január 8-tól mindenhol ott lesznek olyan formában, amilyenben az ország még nem látta őket.

Különösen a nagyobb városok lesznek érintettek, de szinte mindenhol lehet rá számítani. A tartományok fővárosainak több mint felében bejelentették már hétfőre és a következő napokra a felvonulásokat, a hatóságok pedig további bejelentésekre számítanak.

Brémában, Hamburgban, Erfurtban, Kielben, Mainzban, Münchenben, Magdeburgban és Schwerinben már bejelentették a tiltakozást. Egyes tartományokban még az autópályákat is le akarják zárni.

Az SWR jelentése szerint például a nyugat-pfalzi Rajna-vidék-Pfalz tartományban a gazdák bejelentették, hogy hétfőn autópályákat fognak lezárni. Hogy pontosan hol, az még nem világos.

Január 8-án ezeken a helyeken kell torlódásokra számítani a BILD információi szerint, kisebb helyi online portálok azonban ennél jóval több helyet jelölnek meg.

A legfrissebb térkép arról, hol lesznek a legnagyobb traktor felvonulások (január 7-i információ)

Váratlan fordulat csütörtökön a kormány részéről

A német kormány ma reagált először a fenyegetésekre és bejelentette, hogy a gépjárműadó-mentességet mégsem szüntetik meg. A mezőgazdasági gázolajra vonatkozó adókedvezményt pedig idén csak 40 százalékkal csökkentik, majd 2026-ig két további lépésben törlik teljesen el.

Kezdeti siker ez a gazdák számára. A Német Gazdaszövetség ennek ellenére ragaszkodik a tervezett tiltakozáshoz, mivel az intézkedéseket nem tartják elegendőeknek – fejtette ki sajtóközleményében Joachim Rukwied, a Gazdaszövetség elnöke.

Ez csak az első lépés lehet. Álláspontunk változatlan marad: Mindkét megszorítási javaslatot le kell venni az asztalról.




Január 15-én, hétfőn a Német Gazdaszövetség újabb nagy tüntetést szervez Berlinben, amelyre országos mozgósítást szerveznek.

Hétfőtől vasúti sztrájk is fenyeget

Frissítés január 7: A GDL szakszervezet tagjait sztrájkra szólítják fel január 10-én (szerda) hajnali 2 órától január 12-én (péntek) 18 óráig – jelentette be a GDL.
A DB Cargónál a szállítmányozásban viszont január 9-én 18 órakor kezdődik a munkabeszüntetés.

Frissítés január 5: A Deutsche Bahn új ajánlatot tett a GDL-nek, a szakszervezet szóvivője megerősítette, hogy azt most megvizsgálják. További részleteket vagy információt egy esetleges sztrájkról nem közöltek. A Német Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének (dbb) elnöke szerint azonban legkorábban szerdán (január 10-én) lehet sztrájk, aminek oka a dbb éves konferenciája, amelynek a GDL is tagja. Megállapodott a GDL főnökével, Claus Weselskyvel, hogy a kölni konferencia alatt nem lesz sztrájk – mondta Ulrich Silberbach dbb-főnök a Kölner Stadt-Anzeiger című lapnak. “Az utazás a konferenciára és vissza garantált. Hogy utána mi történik, az már nem az én kezemben van”.

A GDL szakszervezet főnöke, Claus Weselsky nemrég bejelentette:

Január 8-tól hosszabb sztrájkra kell számítani.

Tavaly több figyelmeztető 1 napos sztrájk is volt a Deutsche Bahn dolgozói részéről, és mivel nem történt megegyezés, a szakszervezet már tavaly jelezte, hogy januárban nagyobb, több napos sztrájkot terveznek.

A GDL mozdonyvezetői a heti munkaidő 38 óráról 35 órára való csökkentését és béremelést (havi 555 euró plusz bér és egyszeri 3000 euró) követelnek a Deutsche Bahntól.

Weselsky a közelmúltban azt is hangsúlyozta, hogy a vállalat tudatában van a felelősségének, és három-, de legfeljebb ötnapos sztrájkról beszélt. Hangsúlyozta, hogy a sztrájkot legalább 48 órával előre bejelentik.

Jelenleg valószínűnek tartják, hogy a vasúti közlekedés a jövő héten Németország szerte nagyrészt leáll.




Egyelőre nem tudni, hogy a GDL pontosan mikor szándékozik sztrájkolni. A szakszervezet a legkorábbi lehetséges időpontként január 8-át jelölte meg.

A Deutsche Bahn beperelte a GDL szakszervezetet

A Deutsche Bahn jogi lépéseket tett a GDL ellen. A vállalat kedden beadványt nyújtott be a hesseni állami munkaügyi bírósághoz, amelyben megkérdőjelezi a szakszervezet kollektív tárgyalási képességét.

A jogvita lényege, hogy a Német Vasúttársaságok Munkaadói Szövetsége (AGV MOVE) azt akarja megvizsgálni, hogy a GDL elvesztette-e kollektív tárgyalási képességét, mióta megalapította saját munkaerőkölcsönző társaságát, a FairTrain-t.

A Deutsche Bahn azt állítja, hogy a GDL így egyszerre munkáltató és szakszervezet, ami nem megengedett. Amennyiben a német vasút javára döntenek, ez megerősítheti pozícióit a feszült kollektív tárgyalásokon.

A döntés ebben az ügyben azonban valószínűleg csak később születik meg, és nem lesz közvetlen hatása a jelenleg tervezett sztrájkokra.




A szállítmányozói ágazat is csatlakozhat a tiltakozásokhoz

A frusztráció a szállítmányozási ágazatban is megvan. A tehergépkocsik útdíjának legutóbbi emelése feldühíti a fuvarozókat és a szakmát.

December 1-je óta a nagy tehergépkocsikra kivetett útdíj tonnánként 200 euróval emelkedett a CO2-kibocsátás után. A kisteherautók hat hónappal később követik.

A német Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung szövetség ezért felhívásban kéri az útdíj és a dízel árának csökkentését, valamint több pénzt az utakra, hidakra és parkolókra.

Egy dolog világos: a gazdák és a szállítmányozási ágazat tartja életben Németországot. A gazdák és a teherautók nélkül nem lenne ellátás.

– mondta Dirk Engelhardt, a szövetség elnöke a Bild című lapnak.

A gazdák megragadják az alkalmat és támogatókat toboroznak a kormány intézkedései ellen. Elsősorban a fuvarozókat, a kereskedőket és a gasztronómiát célozzák meg.

Több kiskereskedő, étterem, benzinkút posztjait látni a Facebookon, hogy ők is bezárással támogatják a tiltakozókat január 8-án. Az embereket pedig arra kérik, hogy ezen a napon ne vásároljanak semmit és ne vegyenek igénybe szolgáltatásokat, ezzel támogassák őket.

A gazdák elmondják a Facebook oldalukon is, hogy semmilyen kapcsolatban nem állnak sem a jobboldallal, sem semmilyen szélsőséges szervezettel.




Általános sztrájk Németországban? Milyen jogi következményei lehetnek?

Esetleges következményekről nemrég kezdett el a média beszámolni. A parlament szerint ez nem csak tilos, hanem kártérítési igényt is eredményezhet. Nem véletlen tehát, hogy a hivatalos közleményekben nem esik szó sztrájkról.

Így az emberek a közösségi médiákban szervezkednek, mint pl. egy Facebook csoportban, aminek az elnevezése “Generalstreik 8.1.24.

Ezen kívül a WhatsAppon, a Telegramon, a TikTokon és más platformokon rengeteg felhívás található, melyek futótűzként terjednek. Azok azonban, akik a felhívást elfogadják, úgynevezett “vadsztrájkban” (Wilden Streik) vesznek részt.

Hivatalosan csak a szakszervezetek kiálthatnak ki sztrájkot, a “vadsztrájk” illegális. Aki január 8-án nem megy be dolgozni, annak a munkajog szerint szankciókra kell számítania. Ezek a figyelmeztetéstől a felmondás nélküli elbocsátásig terjedhetnek.

A közlekedési minisztérium higgadtan reagált, és rámutatott, hogy az általános sztrájk (Generalstreik) tilos. A munkajog szerint nem “arányos” (verhältnismässig) ha az összes ágazat dolgozói teljesen leállítják a munkát, ezért illegális.

A normál munkabeszüntetéssel (“Arbeitskampf”) ellentétben az “általános sztrájk” szintén nem élvez jogi védelmet. Ahelyett, hogy egy kollektív tárgyalópartner ellen irányulna, a politikusok ellen irányul, és célja, hogy cselekvésre kényszerítse őket. Bár az úgynevezett politikai sztrájkok nem kifejezetten tiltják, jogi következményekkel járnak.

TikTok figyelmeztető videó január 8-ról a world.truth.lens felhasználótól, miszerint az iskolák is zárva lesznek hétfőn. A gasztronómia is csatlakozhat a tiltakozáshoz, mivel emelkedtek az adók, miközben infláció van.

@world.truth.lens Megastreik am 8 Januar #streik #generalstreik #megastreik #bauen #protest #gastronom #diebahn #deutschebahn ♬ Danger Cinematic – DIVARIUS

Napok óta folynak több ezer fős traktoros felvonulások Németországban. Ezen a felvételen egy állítólagos ittas traktor sofőrt fogtak el, amikor ki akarta kerülni a rendőrautót. A videóban elmondják, hogy egyéb probléma eddig nem volt a demonstrációk alatt.

Forrás Forrás2


Neked ajánljuk
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.