Csökkent az éttermi látogatások száma Németországban – inkább spórolnak az emberek vásárlás helyett

Miután Németországban is emelkedtek az árak, valamint a gasztronómiában visszahozták a járvány előtti forgalmi adót, olyan magasak lettek az éttermi árak, hogy csökkent az éttermi fogyasztás. De az általános vásárlóerő is visszaesett Németországban egy friss felmérés szerint.




Németországban az Áfa 19%-os. Az éttermi ételt ha elvitelre vásároljuk vagy kiszállítják 7%-os forgalmi adót kell fizetni.

A vendéglátóipar terheinek enyhítése érdekében a koronavírus-járvány idején 2020-ban 1 évre az éttermekben és kávézókban fogyasztott ételek adómértékét is ideiglenesen 19%-ról 7%-ra csökkentették. A szabályozást aztán az energiaválság miatt többször is meghosszabbították, legutóbb 2023 év végéig.

Az áfacsökkentés eddig kordában tartotta az éttermi árakat, de ezt 2024. január 1-jétől végleg eltörölte a német kormány.

Mostantól ismét a rendes, 19%-os áfakulcs van érvényben minden vendéglátóipari vállalkozásban. A vásárlók ezt a változást megérzik.

Az áremelkedést áthárították a fogyasztókra

A Német Szállodák és Éttermek Szövetsége (Dehoga) kifogásolja, hogy az áremelést át kell hárítani a vendégekre, mivel nincsenek tartalékok.




Ez az átlagos és alacsony jövedelműeket különösen érinti, az emeléssel hirtelen egy schnitzel (rántotthús) már nem 18 euróba kerül mint tavaly, hanem 21,42 euróba, mondta Guido Zöllick elnök.

Az áremelkedés miatt csökkentek az étteremlátogatások

A vendéglősöket aggasztják ezek az áremelések. Christian Bär étteremtulajdonos “csak” 15%-kal emelte az árait, de ő is érzi a hatásokat. Már 2024 januárjában 5-10%-kal kevesebb forgalmat bonyolított le, mint az előző hónapokban. Csökken a látogatottság és a vendégek dühösek az emelkedő árak miatt.

Az áfa emelése és az ebből következő áremelkedés az éttermekben hatással van a németek fogyasztói magatartására, ezt támasztja alá a friss felmérés.

2024 januárjában, azaz közvetlenül az áremelés után megkérdeztek több, mint 2000 embert 18 és 74 év között arról, hogy milyen gyakran esznek étteremben. A felmérés a Bajor Turisztikai Központ megbízásából készült.

34
Ön is megérzi a gazdasági bizonytalanságot Németországban?

Az eredmények egyértelmű tendenciát mutatnak: a németek többsége a magasabb árak miatt ritkábban megy étterembe. Ezt a megkérdezettek 52%-a, azaz több mint fele állította. A résztvevők több mint fele azt is megerősítette, hogy az áremelkedés az oka a látogatások csökkenésének.




A válaszadók alig negyede még mindig legalább hetente egyszer étteremben eszik. 28% azt mondja, hogy legalább havonta egyszer teszi ezt.

A legnépszerűbb étel egyébként az olasz konyha (64%), amelyet szorosan követnek a regionális ételek. Teljes 26% állítja, hogy soha vagy szinte soha nem jár étterembe. Felük ezt azzal indokolja, hogy nem engedheti meg magának.

Inkább spórolnak most Németországban vásárlás helyett

A német gazdaság a tavalyi évet recesszióban zárta. Sok közgazdász arra számított, hogy 2024-ben ismét jelentősen fellendül a gazdaság, most azonban kiábrándultság uralkodik. Egyes közgazdászok már azt sem zárják ki, hogy a német gazdaság idén is recesszióba kerülhet.

Növekvő bérek, csökkenő infláció

A Németországban dolgozóknak ismét több pénzük van, mondta a gazdasági miniszter. Szerinte ez elsősorban a fizetésemeléseknek köszönhető, de hozzájárul még a családi pótlék emelése ill. az adózási kedvezmények.




Az infláció is csökkent, így a reáljövedelmek nemrégiben ismét emelkedni kezdtek. A remény az, hogy ismét elkezdenek több pénzt költenek a boltokban, ezzel a fogyasztók ismét a gazdaság pilléreivé válhatnak.

Ez a koronavírusos lezárások után működött. Miután feloldották a lezárásokat, a német lakosok a megtakarításaikat bátran költötték.

A jelenlegi adatok azonban azt mutatják, hogy a magánfogyasztás egyelőre nem a növekedés motorja.

Kissé jobb hangulatban a fogyasztók

Fogyasztói intézetek felmérése szerint a januári súlyos visszaesést követően februárban javult a fogyasztói hangulat, de csak minimális mértékben.

Chris-Oliver Schickentanz a Capitell Vermögensmanagement-től ezért nem hisz abban, hogy a magánfogyasztás egyelőre képes lesz felemelni a gazdaságot. Ennek egyik oka a kamatlábak emelkedése:

A most vásárolj – később fizetsz megközelítés, amely hosszú éveken keresztül megfelelő fogyasztást biztosított, most pénzbe kerül, mivel a kamatokat is felszámítják.




Az aggódó polgárok spórolnak

Ráadásul a gazdasági problémák a legtöbb németországi lakos számára sem maradtak észrevétlenek. Sokan aggódnak Németországban is a jövőbeli munkahelyük miatt, és ez nem éppen a fogyasztás növelésére ösztönzi őket.

Az elemzés szerint bár sok válaszadó számít jövedelmének pozitív alakulására, de csak kevesen akarnak új dolgokat vásárolni. Ehelyett még többet spórolnak.

A felmérés szerint utoljára csak a 2008-as pénzügyi és gazdasági válság idején volt nagyobb németek spórolási kedve, mint most.

A szakképzett munkaerőhiány és a rekordfoglalkoztatás között

Igaz, hogy Németországban részben a munkaerőhiány miatt rekordfoglalkoztatás van. A müncheni székhelyű ifo Intézet szerint azonban a németországi vállalatok kevesebb alkalmazottat szeretnének felvenni, és sokan már nem zárják ki a létszámleépítést sem.

A kutatóintézet szerint a fogyasztók nagyon elbizonytalanodtak, ezért a fogyasztói kiadások gyors fellendülése nem várható.

A várakozások szerint az év második felében jobban megjön a vásárlói kedv Németországban, mely segíthet a gazdaságot fellendíteni.




Forrás1 Forrás2

 


Neked ajánljuk
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.