Németország, azon belül is a CSU, már 2015 óta tervezte, hogy bevezeti az autópályadíjat és erre gondosan kidolgozta a tervezetet, melyet 2016-ban hosszas tárgyalás és némi változtatás után az EU-bizottság jóváhagyott volna.
Ausztria azonban ebbe nem nyugodott bele és jogi úton megtámadta. Indoklása az volt, hogy a tervezett intézkedés által a külföldi autósok egyértelműen hátrányos helyzetbe kerülnének, mivel a belföldi autósok az adójukból leírhatták volna a költségeket. Ausztria vádemelése mellett állt még Hollandia is, viszont Dánia pedig Németországot támogatta.
A tervezet volt: 2020 októberétől max. 130 Eurót kellett volna évente minden autósnak autópályadíjat fizetnie, német és külföldinek egyaránt. A belföldieknek aszerint, hogy mekkora motort használnak és mennyire környezetbarát az autó, valamint csökkentett járműadóval megúszhatták volna a költségeket. Míg a külföldi autósoknak az éves matrica mellett még két rövidtávú (10 napos vagy 2 hónapos) matrica is lett volna, motortól függően.
Ma azonban az Európai Biróság Luxemburgban úgy döntött, hogy Bécsnek ad igazat, vagyis a német tervezet nem egyezik az EU-s jogokkal.
A bíró is kimondta: Eszerint az elképzelés szerint minden költség tulajdonképpen kizárólag a más EU-s tagországbeli autósokra hárulna.
De a szabad és ingyenes Europán belüli áruszállítás ellen is szólna, mivel ezáltal a külföldi szállítócégek hátrányba kerülnének a németországiakkal szemben, főleg mivel a plussz költség miatt előbb utóbb árat kellene emelniük.
Az ügy egyébként a CSU-nak egy presztizs kérdése is volt, hiszen nagy reményeket fűztek hozzá bevétel és politikai húzás szempontjából is. A jelenlegi bukás pedig annál nagyobb. A kritika a zöldek részéről már meg is fogalmazódott: “Ez az ítélet nagy pofon a kormánynak és arra inti, hogy hagyjanak fel végre a “Quatsch-Maut”-tal (hülyeség-autópályadíj), és találjanak ki végre egy értelmes közlekedési politikát. – mondta Hofreiter.
Egyébként az FDP is kritizálta az autópályadíj bevezetéséről szóló tervezetet, ami szerintük már kezdetektől fogva egy “politikai katasztrófa” volt és nem utolsó sorban felhívták a figyelmet arra, hogy rengeteg pénzt öltek ebbe a projektbe, méghozzá az adófizetők pénzéből.
Most az a kérdés, hogy vajon föladják e teljesen a tervet, vagy újabb tervezetet dolgoznak ki.
Forrás:
https://www.n-tv.de/politik/Deutsche-Pkw-Maut-verstoesst-gegen-EU-Recht-article21092494.html
További cikkek...
Kell a hely a menekülteknek: Berlinben 100 nyugdíjast költöztetnek ki egy idősotthonból
Ezek voltak Németország legveszélyesebb főpályaudvarai tavaly
Március 1-től megszűnik a maszk-és tesztkötelezettség az egészségügyben Németországban
Upahl: 400 fős menekültszállót terveznek egy 500 fős faluban Németországban
Vasárnaptól lép életbe az embargó. Vajon drágul a dízel Németországban?
Elfogták a németországi bankautómata-robbantó bandát – több mint 50 esetben robbantottak
Itt voltak a legnagyobb dugók Németországban tavaly
Hiba volt a kijárási tilalom és a kapcsolattartási szabály a járvány ideje alatt – mondta Lauterbach
Káosz Bajorországban a hatalmas hóesés miatt – a Fekete-erdő veszélyes lehet
Mától egész Németországban vége a maszk-kötelezettségnek a vonatokon és a tömegközlekedésben
Kétszer annyi késelés Németországban a vonatokon 2022-ben – nehéz a kitoloncolás