Az üzemanyagár adókedvezménye (Tankrabatt) a hó végével véget ér. Több szakértő is tartósan emelkedő üzemanyagárakra számít. Ennek több oka is van.
Június 1-től csökkentette a német kormány az üzemanyagár adóját egy segélycsomag keretében, 35 Centtel a benzinnek, a diesel árát pedig 17 Centtel. Ez a kedvezmény augusztus végével megszűnik. Ezzel egyidejűleg a 9 Eurós havi jegy a tömegközlekedésben és a vonatokon is véget ér, ami szintén 3 hónapig tartott.
A kedvezményt (Tankrabatt) végül továbbították a fogyasztókra, nem tűnt el az olajtársaságok vagy a benzinkutak bérlőinek zsebében, derül ki a Leibniz Gazdaságkutató Intézet, az RWI számításaiból.
Az intézkedés lejártával a tankolás ismét jelentősen drágulhat. Sok közgazdász vélekedik így, mint például Achim Wambach, az Európai Gazdaságkutató Központ elnöke. Szerinte jóval több mint 2 Euró lesz a nem támogatott ár szeptembertől.
A benzinkút üzemeltetői szerint jelenleg nagy a kereslet. Sok autós tankol fel, még mielőtt véget ér a kedvezményes tankolási lehetőség. Vannak, akik még plusz kannákat is hoznak a töltéshez. Ugyanakkor az ajánlat korlátozott.
A szakma szerint a hajózási útvonalak alacsony vízszintje, a vasutak torlódása és egy ausztriai finomító részleges meghibásodása hátráltatja az utánpótlást. Ráadásul a közelmúltban ismét emelkedett az olaj ára, és az Euró árfolyama is esett a Dollárral szemben.
Ez azonban még nem magyarázza azt a német sofőrök számára ismeretlen jelenséget, hogy a diesel ára jó ideje jóval magasabb, mint a super-benziné.
Egy liter diesel jelenleg átlagosan 2,08 Euróba kerül a német benzinkutakon, ami majdnem annyi, mint a kedvezményes ár életbe lépése előtt, és 24 Centtel több, mint egy liter superé. A super-benzin viszont jelenleg csaknem 40 Centtel olcsóbb, 1,84 Cent, mint közvetlenül a kedvezmény bevezetése előtt.
Várhatóan a kedvezmény lejárta után a benzin ára jobban megugrik, mint a dieselé, és a szokatlan, jelenlegi árkülönbség jelentősen csökken.
A fűtőolaj a rekordszint közelében – miért drágább a diesel?
Júniustól három hónapig csökkentett áron tankolhattak a németországi lakosok.
A szuperhez képest lényegesen olcsóbb diesel évtizedek óta megszokott áraránya valószínűleg nem tér vissza, mivel más tényezők is vannak, amelyek eltérően befolyásolják a diesel és a benzin árát.
Egy finomítóban adott mennyiségű kőolajból a különböző típusú üzemanyagok és egyéb termékek előállításának aránya csak korlátozottan változtatható. Németországban és Európában lényegesen több dieselt fogyasztunk a superhez képest, mint amennyit a finomítási folyamat megenged. A múltban ezt a különbséget nagyrészt az Oroszországból származó behozatal fedezte. Az elmúlt hónapokban ezek nagyrészt eltűntek, és nehezen pótolhatók.
Ráadásul a dieselre nem csak a benzinkutakon van kereslet. Finomítói szempontból a termék nagymértékben megegyezik a fűtőolajjal (a dízelautók fűtőolajjal való tankolása azonban tilos, és káros a motorra), ezért az árak alakulása szorosan összefügg.
A fűtőolaj ára pedig az utóbbi időben ismét szinte rekordszintre kúszott fel. A jelenlegi energiaválság fényében úgy tűnik, hogy az olajfűtési rendszerek tulajdonosai idén korábban és nagyobb mennyiségben töltik fel tartályaikat, mint korábban. Ezen túlmenően az ipar lehetőség szerint a hőtermelés céljára a gázt olajjal próbálja helyettesíteni.
A drágulás okai közé sorolják még a belföldi hajózás megnövekedett fuvarköltségét. Ez különösen a diesel árára vonatkozik, mivel ez az üzemanyag jobban függ az importtól, mint a többi.
Az ADAC másképp látja
Az ADAC úgy látja, hogy a társaságok nem adták teljes mértékben tovább a fogyasztóknak az adókedvezményt. Szerintük a jövőben csak azokat kell támogatni, akik rászorulók, mint pl. az ingázók. Gerhard Hillebrand, az ADAC elnöke a közlekedés területén kívül is támogatásokat szorgalmaz annak érdekében, hogy csökkentsék az általános aggodalmat a megemelkedett árak mellett.
Sokan hozzászoktak a magasabb árakhoz
Sok autós láthatóan már megszokta a magas árakat. Egy felmérés szerint egyre kevesebben hagyják otthon az autójukat, vagy alakítják át vezetési szokásukat a kevesebb fogyasztás érdekében.
A szakértők mégis tartanak attól, hogy az üzemanyagárak jelentősen emelkedni fognak és tartósan magasan is maradnak. A német kormány még a héten dönteni akar egy újabb segélycsomagról.