Jön a Deutschlandticket: a 49 eurós jegy, a 9 eurós jegy utódja 2023. május 1-jétől lesz érvényes Németország szerte a tömegközlekedésben. Mit lehet már most tudni róla?
- A 49-eurós jegy mint Jobticket
- Május 1-jén indul
- A Deutschlandticket havonta lemondható előfizetés formájában lesz elérhető
- A kerékpárok nem utazhatnak ingyenesen vele
A 49 eurós havi bérlet május 1-jén indul. A kormány és a tartományok ebben állapodtak meg. Ez a tavaly nyári 9 eurós jegy utódja némi változtatásokkal. Az eredeti terv január 1-i kezdés volt, de a finanszírozásban nem sikerült megállapodni a tartományoknak a kormánnyal.
Mivel a kormány milliárdos összegekkel kompenzálja a közlekedési vállalatoknak a 49 eurós jegy által okozott bevételkiesést, a projekt uniós szintű állami támogatási jogi kérdéseket érint, ezért még az Európai Bizottság jóváhagyására van szükség.
A 49 eurós jegy bevezetése és érvényessége
Az értékesítés megkezdése előtt még technikai kérdéseket kell tisztázni. Egyebek mellett még mindig nem világos, hogy a jegy csak digitálisan vagy papíralapon is elérhető lesz-e. A jegyre már április 3-tól elő lehet fizetni pl. a bahn.de és a deutschlandticket.de oldalakon.
Egy hónapig lesz érvényes, és automatikusan meghosszabbodik, ha a tulajdonos nem mondja le időben. Havonta lehet majd felmondani.
Hol lesz érvényes a 49 eurós jegy/bérlet
A 9 eurós elődjéhez hasonlóan a 49 eurós jegy is érvényes lesz az összes helyi tömegközlekedési buszon, villamoson és vonaton Németország egész területén és a regionális vonatokon.
Az új jegy 49 eurós árával sokkal olcsóbb, mint sok havi előfizetéses bérlet a német nagyvárosokban.
Nem lehet használni az első osztályon, valamint nem lesz érvényes a ICE, IC, EC és a Flixtrain vonatokon.
Munkahelyi jegy – Jobticket: a 49 eurós jegy így még olcsóbb
Döntés született az úgynevezett Jobticketről is. Eszerint a munkáltatóknak lehetőségük lesz arra, hogy a 49 eurós jegyet Jobticketként adják munkavállalóiknak.
Ha legalább 25%-os kedvezményt nyújtanak, az állam és a tartományok további 5%-os kedvezményt adnak hozzá. Így a munkavállalók legalább 30%-kal olcsóbban juthatnak hozzá a jegyhez.
Mi vonatkozik a kerékpárok szállítására?
A kerékpárokat nem lehet ingyenesen magunkkal vinni az új bérlettel, arra külön jegyet kell váltani. A nyári 9 eurós bérlettel a kerékpárok ingyenes szállítása sem volt lehetséges. A Deutsche Bahnnál a helyi közlekedésben a kerékpáros napijegy jelenleg 6 euróba kerül.
Meddig marad 49 euró a bérlet?
A 49 eurós jegy bevezető szakasza 2 évig tart. De már a második évtől – azaz 2024-től drágulhat a jegy az infláció mértékétől függően. Részleteket a bahndampf.de oldalán olvashatunk.
Hosszú út áll a döntés mögött
A szövetségi és a tartományi kormányok közlekedési miniszterei egy 2022. november végi rendkívüli konferencián már megállapodtak a Deutschlandticket bevezetésének időpontjáról, ez 2023. április 1-jén lett volna, miután az év eleji bevezetést elvetették.
Az időpont azonban egyre inkább kitolódott, sok részlet még mindig tisztázatlan volt. Most Oliver Krischer (Zöldek), NRW közlekedési minisztere a közlekedési miniszterek konferenciájának elnökeként bejelentette, hogy a kezdési időpont május 1-je lesz.
A Deutschlandtickethez szükséges törvénynek azonban még át kell mennie a Bundesraton, a német parlament felsőházán, valószínűleg március végén, és az EU Bizottság jóváhagyása is várat magára.
A tartományok továbbra sem értenek egyet a Deutschlandticket formáját illetően, Bajorország már bejelentette a tisztán digitális jegy alternatíváját.
Volker Wissing (FDP) német közlekedési miniszter a kormány és a tartományi vezetők január 27-i ülésén egy korszerű és tisztán digitális jegyről beszélt.
Mivel ez kizárná az okostelefonnal nem rendelkezőket, Bajorország már bejelentett egy másik lehetőséget, ami nem papírformátumú lenne, hanem a digitális jegy alternatívájaként egy “chipkártyát” tervez, amely géppel leolvasható, de nem igényel okostelefont.
Ez lehetővé tenné, hogy a mobiltelefonnal nem rendelkező idősek vagy iskolások is használhassák a kedvezményes árú jegyet.