Szeptember 14-től a mindennapjainkat is megváltoztatja egy európai uniós pénzügyi direktíva. Több fontos újdonság is várható, ebben a cikkünkben azt mutatjuk be, hogy miként néz ki a jövőben egy kártyás fizetés, illetve egy online vásárlás.
Postán megkaptad az értesítőt? Az új EU-s fizetési móddal, a PSD2-vel lesz biztonságosabb minden pénzügyi tranzakció.
Sokat még nem hallani róla, pedig szeptember 14-től már minden élesbe fordul, máshogyan fogunk fizetni, ahogy kinyílnak a bankok adatbázisai is.
A PSD2 (payment services directive) egy fizetési szolgáltatásokra vonatkozó európai uniós direktíva, amely sok hasonló iránymutatással és jogszabályfüzérrel ellentétben valóban a mindennapjainkat is meghatározza. A 2018. január 13-án hatályba lépett irányelv elsősorban a különböző fizetési tranzakciókat, a bankok és a fintech szolgáltatók együttműködését szabályozza, célja szerint növeli a pénzügyi rendszer biztonságát és fokozza a versenyt.
Szeptember 14-től mindenesetre a bolti (fizikai) fizetések, de főleg az online vásárlások fizetési tranzakciói is megváltoznak.
A fizikai fizetéseknél a változás nem olyan bonyolult, alapvetően azt fogjuk tapasztalni, hogy olykor az egyszerű, kis összegű kártyás fizetéseknél is be kell majd pötyögnünk a PIN-kódunkat. A bankok majd választhatnak, hogy vagy minden ötödik fizetésnél, vagy 100 Eurónyi összesített fizetési értéknél a rendszer kérni fog egy PIN-kódos megerősítést.
Ez azért minden bizonnyal egy vállalható pluszfeladat az ügyféltől, ugyanakkor megakadályozza azt, hogy egy ellopott kártyával sorozatban vásárolhasson valaki azonosítás nélkül.
Ha az öt fizetés vagy a 100 Euró költés közben bármikor azonosítja magát a kártyabirtokos, például készpénzt vesz fel, vagy nagyobb tételben vásárol, akkor a bank meggyőződhetett arról, hogy a jogos birtokosnál van a kártya, kezdődhet elölről a számlálás.
Online fizetés – bonyolultabb lesz
Sokkal lényegesebb változás várható az e-kereskedelemben, az online fizetéseknél. Bár a bankoknak itt is van joguk majd mindenféle felmentéseket adni, de főszabályként és óhatatlanul nagyon leegyszerűsítve a változást, szeptember 14-e után már mindig kétfaktoros ellenőrzést, úgynevezett erős hitelesítést követelnek meg a bankok az online fizetéseknél.
De mi az a kétfaktoros azonosítás?
Egy ügyfél azonosítására három típusú faktort különböztetünk meg, ebből a jövőben az e-kereskedelemben, illetve minden online fizetési tranzakció során legalább kettőt meg kell adnunk.
A három faktor:
– valamilyen ismeret, amit csak az ügyfél tud (PIN-kód, jelszó),
– valamilyen eszköz, amit csak az ügyfél birtokol (Tan-Generator, chipkártya, a mobiltelefon, legtöbbször okostelefon, token, kütyü, más hardver),
– valamilyen biológiai tulajdonság, amely csak az adott ügyfélre jellemző (ujjlenyomat, archáló, hangminta, írisz, retina, de akár mozgás, vagy akár a telefon jellemző használata, mozgatása).
Háromból kettő
A jövőben tehát csak akkor lesz érvényes egy online fizetés, ha legalább két faktorral bizonyítjuk, hogy valóban mi vásárlunk. A nemzetközi gyakorlatban az ilyen kétfaktoros megoldásokra teljesen eltérő gyakorlatok vannak.
Az okostelefonnal használhatjuk a bank App-jét (alkalmazását) a Photo-Tan (Transaktion) vagy az SMS-eket. De könnyen előfordulhat, hogy TAN Generátorba (melyet a banktól kaphatunk) kell a bankkártyánkat beilleszteni. Az SMS-ért 9 és 20 Cent között kell, majd fizetni. A Tan-Generator 15 és 45 Euro körül van, ezt a banktól vagy bárhol máshol is meg lehet vásárolni. Összehasonlitó lista: https://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/4912F2539427.html
KIVÉTEL: Online-fizetésnél 30 Euro alatti vásárlásnál.
Online vásárláskor, a fizetési folyamatban a legtöbb bank mobilalkalmazása képes lesz egy értesítés küldésére. Ezt megnyitva láthatjuk majd a vásárlás részleteit, és az alkalmazás PIN-kódjával vagy – ha erre alkalmas a készülékünk – akár az ujjlenyomatunkkal is jóvá tudjuk hagyni a tranzakciót.
Amennyiben nincsen okostelefonunk, vagy nincsen telepítve rá a bankunk alkalmazása, akkor a vásárlás során egy egyszer használatos kódot kell majd megadnunk, ami SMS formájában érkezik – hasonlóan a több bank által jelenleg is használt értesítő funkcióhoz. Az SMS-kód mellett elképzelhető, hogy szükség lesz egy statikus jelszóra is, amit a bankunk fog beállítani nekünk.
Visszaélések ellen
Az új, a sztenderdizált fizetések tűnhetnek lassabbnak, bonyolultabbnak, de mindenképpen erősebb kontrollt is adnak a felhasználó kezébe.
Ha pedig mégis megszerzi egy illetéktelen a költésre feljogosító adatokat, akkor a bankok azt feltételezik, hogy aki később panaszt tesz, annak van igaza, és a bankok 24 órán belül általában visszaadják a pénzt. Természetesen, ha a bank „turpisságra” gyanakszik, ettől eltérhet, illetve ha az ügyfélnek felróható a károkozás (mert például válaszolt egy adathalász spamre), akkor egy bizonyos összegig az ügyfél is viseli a veszteséget.
Az oldalon lehetőség van apróhirdetés feladására, blog írására, programok és látnivalók közzétételére! Regisztrálj és oszd meg velünk élményeidet, tapasztalataidat Németországban! Legyen ez az oldal a Németországi Magyarok közösségének oldala!
FORRÁS: