Jelenleg München belvárosára érvényes a környezetvédelmi övezet. Csak a szélvédőn zöld matricával rendelkező dízelüzemű járművek hajthatnak be. A müncheni városi tanács most azonban egy új légszennyezés-ellenőrzési tervről döntött, amely radikálisan szigorítja az előírásokat februártól.
Münchenben a továbbra is rossz nitrogén-dioxid-szintek miatt a város 2023 februárjától drasztikusan szigorítja az úgynevezett környezetvédelmi övezetre (Umweltzone) vonatkozó szabályokat, amelyek eddig csak München belvárosában voltak érvényben. Tulajdonképpen csak a zöld matricával a szélvédőn ellátott dízelautók közlekedhetnek ott.
Dízelmotoros járművezetési tilalom a zöld matrica ellenére
A változás 2023 februárjától, hogy a Mittlerer Ring, a városközpontot határoló városi autópálya is a környezetvédelmi zónába kerül.
Jövő februártól hiába a zöld matrica, a környezetvédelmi zónából az Euro 4-es kibocsátási osztályba tartozó dízelüzemű járművek ki lesznek tiltva. Ez sok problémát fog okozni, nemcsak az érintetteknek, hanem a közlekedésrendészetnek is.
- 2023 februárjától az Euro 4-es dízelkre tilalom vonatkozik. Ennek célja a nitrogén-dioxid-szint csökkentése, amely a város négy pontján (Landshuter Allee, Tegernseer Landstraße és Leuchtenbergring) évek óta túl magas.
- Ha az értékek nem javulnak, akkor 2023 októberétől az Euro 5-ös dízelüzemű járművekre is tilalom vonatkozhat. Ezután csak az Euro 6-os dízelek közlekedhetnek majd a zónán belül és a városban.
Ez mintegy 140 000 járművezetőt érintene. Kivételt képeznek a szállítási forgalom, a lakosok vagy az orvosi vészhelyzetek.
A tilalomra azért kerül sor, mert környezetvédelmi szervezetek panaszt tettek
A városi tanács egy órán át tárgyalt, még a főpolgármester Dieter Reiter (64, SPD) is a szóvivői pulpitusra lépett, ami ritkán fordul elő. Reiter azt mondta: “A kormányom mindent megtesz a törvény betartása érdekében“!
Az ellenzék élesen bírálta a döntést. A CSU és az FDP félkésznek és ellenőrizhetetlennek nevezte a tilalmat.
Manuel Pretzl (46), a CSU frakcióvezetője bírálta, mivel szerinte a korábbi intézkedések jól működtek, a teljes tilalom pedig szerinte túlzás.
Anne Hübner (44), az SPD frakcióvezetője erre azt válaszolta: “A müncheniek egészségéről van szó“.
Florian Roth, a Zöldek városi tanácsosa pedig arra figyelmeztetett, hogy a tilalom nélkül München városa napi 1 millió Eurós bírsággal nézne szembe. Roth: “Meg akarjuk akadályozni, hogy kárt okozzunk a városnak.”
A városi tanácson kívül is van ellenállás: a Mobil in Deutschland autóklub a döntés után azonnal perrel fenyegetőzött, és petíciót indított a tiltás ellen.
Forrás Forrás2 Foto és részletek a német Umweltzone oldalról Umweltzone München – Landeshauptstadt München (muenchen.de)