Az energiaadó-csökkentésnek Németországban valójában mentesítenie kellene a fogyasztókat a magas üzemanyagártól. Mostanra azonban az üzemanyagárak lassan elérik a rekordszintet.
A német kormány június 1-től vezette be az üzemanyagár adócsökkentését (Tankrabatt) 3 hónapra egy segélycsomag keretében, hogy ezáltal tehermentesítse az autósokat. A dízelolajnak 17 Centtel kellene olcsóbbnak lennie, a benzinnek 35 Centtel. De a kedvezmény a fogyasztókig alig jut el.
A dízel ára ismét rekordszinten
A dízel már több mint 2 Euróba kerül országos napi átlagban az adócsökkentés óta. Az ADAC csütörtökön jelentette a szerdai állást (június 8.) 2,007 Euró / liter értéket. Ez 1,5 Centtel több, mint az előző napi.
Ez azt jelenti, hogy az üzemanyag most majdnem annyiba kerül, mint a kedvezmény bevezetése előtt. A május 31 -i árhoz képest csak 3,7 Cent hiányzott szerdán.
A fejlemények teljesen rossz irányba haladnak. Az áraknak csökkenniük kellene és nem emelkedniük.
– mondta az ADAC szóvivője.
Az emelkedő üzemanyagárak mellett egyre többen követelik az extraprofit adó bevezetését. Egy ilyen adó bevezetésével az ukrán háború által okozott krízisből nyereséget szerző vállalatoknak több adót kellene fizetniük. A kormány azonban nem egységes ebben. Az SPD és a Zöldek támogatják, az FDP nem.
A gazdasági miniszter cselekedni akar
Robert Habeck gazdasági miniszter is beismerte, hogy az adócsökkentés nem érkezik meg a fogyasztókhoz. Azt állítja, hogy az olajipari vállalatok nem adják tovább a fogyasztóknak a német kormány által meghatározott kedvezményt a benzinre és a dízelolajra.
Ez az oka annak, hogy a zöld politikus most azt tervezi, hogy kibővíti a német kartellhivatal hatalmát. Szigorítani akarja a kartelljogokat még az idén, ami azt jelentené, hogy az állam lefölözhetné az extra profitot annak ellenére, hogy nincs konkrét bizonyíték arról, hogy az olajipari cégek mesterségesen magasan tartják az árakat.
A német emberek szerint a segélycsomag nem más, mint adópazarlás
Az olajtársaságok eljárása miatt sok német elégedetlen. A vád Christian Lindner pénzügyminiszter (FDP) ellen az, hogy a kedvezménnyel az adófizetők pénzét pazarolja.
Az üzemanyagár adócsökkentése 3 milliárd Euró elvonást jelent az adófizetők pénzéből az olajtársaságok zsebébe.
– írt kritikát Marcel Fratzscher, a Berlini Gazdaságkutatási Intézet elnöke.
Sajnálatos módon azonban a gazdasági miniszter terve a jelenlegi kedvezményre valószínűleg még nem lesz kihatással.
Sok kritika és mém jelent meg a német szociális médiákban a kedvezménnyel kapcsolatban.
“Képzeljétek el, hogy kedvezményes lett az üzemanyag,
és mégsem veszi észre senki”
“Végre itt az üzemanyagár kedvezmény!
Erre a benzinkutak: Még mindig drága!!!!!”
“Melyik olajtársaság profitáljon ma az üzemanyagár kedvezményből?”
“Az üzemanyagár kedvezmény érezhető könnyebbséget jelent majd”