Németország: Meglepően rossz tanulmányi eredmény a kilencedikeseknél német tantárgyból

Németországban egy legfrissebb felmérés alapján kiderült, hogy még soha nem voltak a kilencedikesek olyan rosszak német tantárgyból, mint most. Majdnem minden negyedik kilencedikes diák nem éri el a minimális szintet német nyelvből. Nem a világjárvány az egyetlen bűnös.




Nemrég került sor az oktatási miniszterek 383. találkozójára. Természetesen most is szó volt arról, hogyan lehet vonzóbbá tenni a tanári hivatást, milyen további oktatási ajánlatok kellenek, és az aktuális gondokról.

A sajtótájékoztatón ismertették a tanulmány Bildungstrend 2022 (Oktatási trend 2022) eredményeit. A tanulmány a kilencedikesek teljesítményét foglalja össze a német, angol és francia tantárgyakból.

A német nyelvtudás csökkenése tapasztalható

A német nyelvtudás rossz eredményei keltettek feltűnést. 2022-ben a diákok 33 százaléka nem teljesítette a Mittlerer Schulabschlusshoz szükséges minimum követelményeket az olvasás kategóriában.

A legutóbbi felméréskor, 2015-ben ez az arány még csak 24 százalék volt.

34 százalék nem érte el az alapkövetelményeket (2015-ben 18 százalék). A helyesírás terén 22 százalék megbukott, (2015-ben 13 százalék).

A tanulmány megállapítja, hogy ezek az eredmények jelentős visszaesést mutatnak a német nyelv tantárgyban.




A német tantárgy, ami minden tanítás alapja, komoly problémát jelent jelenleg az iskolákban. Az is kiderült, hogy a diákok mindössze 18 százaléka jelez nagy érdeklődését a tantárgy iránt, míg 44 százalékuk kifejezetten alacsony érdeklődést mutat. A tanulmány készítője meglepődött, hogy milyen szinten fejlődött negatív irányba a német nyelv, mint tantárgy.

Túl kevés a német szó

A tanulmány azt is mutatja, melyek már korábban is ismert dolgok voltak, hogy azok a családok gyerekei vannak a legnagyobb hátrányban, ahol otthon alig, vagy egyáltalán nem beszélnek németül.

A felmérés során azt is kérdezték, hogy a szülői háztartásban több vagy kevesebb mint 100 könyv van-e. Ez a mérője annak, mennyire tanult egy család.

A felmérés arra is rákérdezett, hogy milyen gyakran beszélnek otthon németül. Az eredmények ismét megerősítették az eddig is ismerteket: ahol több a könyv, ott jobb az iskolai teljesítmény, és minél kevésbé beszélnek németül otthon, annál rosszabbak a gyermekek tanulási, továbbtanulási lehetőségei.

Bár 2015 óta jelentősen nőtt az oktatásban hátrányos helyzetű és a migrációs hátterű szülők aránya, ez a növekedés önmagában nem magyarázza a német nyelv ilyen mértékű visszaesését.




Alapos vizgyálat után arra jutottak, hogy a korona-járvány lehet a másik ok.

Úgy gondoljuk, hogy az iskolák működésének a járvány miatti korlátozása szerepet játszott, mert feltűnő, hogy az eredmények az összes tartományban negatívan alakultak, ott is, ahol a migránsok aránya kevésbé nőtt, mint máshol.

Hessen oktatási és kulturális minisztere, Ralph Alexander Lorz (CDU) ezt megerősítette. Elmondása szerint valószínűleg öt évbe fog telni, mire helyrehozzák az öt hónapos iskolabezárás által okozott károkat.

A tanulmány készítői rámutatnak, hogy a teljesítménycsökkenés különösen súlyos a hallás által tanulható tantárgyak területén, ezek a készségek nem fejlődnek, ha az iskolai jelenléti tanítás megszűnik.

Az olvasás és a helyesírás valamivel kevésbé érintett. Ezeket könnyebben lehet gyakorolni az otthoni távoktatásban, mint a hallás és a beszédkészséget.

A tanulmány szerint miközben a német nyelvtudása az iskolásoknak visszaesett, az angol fejlődött. A szakemberek szerint ez a járvány ideje alatt annak köszönhető, hogy sokan néztek sorozatokat pl. a Netflixen, sokat interneteztek, gyakran angolul.

További visszaesést a jövőben viszont nem várnak a német nyelv tantárgyakból, hiszen iskolabezárásokra nem kerülhet sor.




Forrás


Neked ajánljuk
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.