2022. márciusában új szerződési szabályozás lépett érvénybe, amelyet a folyasztóknak Németországban érdemes tudniuk. Új szabályok vonatkoznak a szerződéskötéskor a mobiltelefonoknál, a streaming szolgáltatásoknál, melyek több fogyasztóvédelmet biztosítanak.
A fogyasztók mostantól Németországban jobban védve lesznek a hosszútávú szerződésekkel szemben, amelyekből korábban gyakran csak nehezen tudtak gyorsan szabadulni.
A tisztességes fogyasztói szerződésekre vonatkozó törvény ezt teszi lehetővé. A szabályok többsége már érvényben van, de van ami 2022. március 1-től lépett hatályba.
2022. március 1-től tilos az automatikus szerződés-meghosszabbítás
Aki eddig azért nem akart szerződést kötni pl. egy fitnesszstúdióban, mert a szerződés nehezen felmondható, az most örülhet. A 2022. márciusa után kötött tagságra rövidített és egyszerűsített lemondási szabályok vonatkoznak.
Korábban, ha nem mondtuk fel időben a szerződést, akkor még 1 évig fizetni kellett. Ez eddig sok fogyasztó számára bosszantó volt, de márciustól ez megváltozik a tisztességesebb szerződésekre vonatkozó törvénnyel.
Az első alap futamidő letelte után az ügyfél 1 hónapos felmondási idővel bármikor felmondhatja a szerződést, a szerződés autómatikusan csak határozatlan időre hosszabbodhat meg. (§ 309 Nr. 9 b), c) BGB).
A hosszútávó szerződések és a hosszú felmondási idő korlátozza a fogyasztók választási szabadságát és megakadályozza, hogy vonzóbb és olcsóbb ajánlatokra váltsanak.
– mondta Christine Lambrecht igazságügyi miniszter a törvénymódosításról.
De más szolgáltatásokra, áruszállításra is az új törvény érvényes, mint pl. streaming szolgáltatás, engergiaszolgáltatás, vagy újságelőfizetés.
A régi szerződésekre nem érvényes
Figyelem: A 2022. március 1. előtt kötött szerződésekre továbbra is a régi szabályozás (automatikus szerződéshosszabbítás egy évre) vonatkozik. Ha tehát ki akar lépni egy régi, hosszabb időre meghosszabbított szerződéséből, akkor azt fel kell mondania 3 hónappal a lejárat előtt.
A 2 évre szóló szerződések a jövőben is lehetségesek lesznek. A fogyasztóknak a lehető legnagyobb szabadsággal kell rendelkezniük a szerződés megválasztása során, és a hosszabb szerződéseknél költséghatékonyabb és rugalmasabb feltételeket kell kapniuk.
Kivétel a mobiltelefon-szerződéseknél és a biztosításoknál
A mobil és vezetékes telefonra kötött szerződéseknél már 2021. december 1-je óta van érvényben a törvény, vagyis az ügyfelek az első futamidő lejárta után 1 hónapos felmondási idővel felmondhatják a szerződésüket, de itt ez a régi és az új szerződésekre is egyaránt vonatkozik.
A biztosítók esetében más a helyzet: a biztosítási szerződések kifejezetten ki vannak zárva az egyszerűsített felmondás szabálya alól.
Az internetes szerződéseket a “lemondás gomb” használatával felmondani
Az ügyfeleknek általában nagyon könnyű új szerződéseket kötniük az interneten keresztül. Másrészt annál bonyolultabb a szerződéses jogviszony megszüntetése.
A felmondás helyes e-mail címe gyakran nem egyértelmű. Ráadásul sok szolgáltató nem is válaszol, így a fogyasztók végül azt sem tudják, hogy időben felmondtak-e vagy sem.
A törvény itt is egy egyszerűsített lehetőséget akar a fogyasztóknak felkínálni, ezért előírták, hogy meg kell jelennie egy jól látható helyen egy “lemondási gombnak” az oldalon.
Így az ügyfelek néhány kattintással felmondhatják az összes online kötött szerződést, és erről egy elektronikus e-mail visszaigazolást kell kapniuk, így nem mondhatja majd azt a szolgáltató, hogy nem kapta meg a felmondást.
A cégeknek ezt legkésőbb július 1-jéig kell bevezetniük. Ez azokra a szerződésekre is vonatkozik, amelyek korábban lettek megkötve. Ez alól pl. a pénzügyi szolgáltatások kivételek lesznek (§ 312k Abs. 1 bis 5 BGB).
Energetikai szerződések megkötése telefonon érvénytelen
A villamosenergia- és gázszolgáltatási szerződések már 2021. októberétől nem köthetőek meg telefonon keresztül.
Az ügyfélnek szöveges formában is vissza kell igazolnia, például e-mailben, SMS-ben, levélben vagy faxon. Ennek célja, hogy az ügyfélnek legyen elég ideje átvizsgálnia a szerződési feltételeket. (§ 41 Abs. 1 Satz 1 EnWG).
Telefonmarketing
A termékeiket és szolgáltatásaikat telefonon hirdetni kívánó cégeknek a reklámhíváshoz a fogyasztó hozzájárulásával kell rendelkezniük. Ezt dokumentálni kell és 5 évig meg kell őrizni, és kérésre haladéktalanul be kell mutatni a közigazgatási hatóságnak (§ 7a UWG). E követelmények megsértése 50 000 Euróig terjedő pénzbírsággal járhat (§ 20 Abs. 1 Nr.2 i.V.m. Abs. 2 UWG).
Pénzbeli követelések engedményezése
2021. október 1-jén lépett hatályba a tisztességes fogyasztói szerződésekről szóló törvény első része. Azóta a vállalatok általános szerződési feltételeikben már nem zárhatják ki a pénzkövetelések engedményezését.
Ez akkor válik fontossá, amikor a fogyasztók jogi szolgáltatókat vesznek igénybe például, hogy érvényesítsék számukra követeléseiket, és repülőjáratok késése esetén pénzt követeljenek vissza, vagyis kártérítésre tartsanak igényt (§ 308 Nr. 9 BGB).