Az uniós országok a hétvégétől kezdve már nem importálhatnak nyersolajtermékeket Oroszországból. Vajon a benzin és a dízel most hiánycikk lesz a benzinkutakon? Drágul-e a dízel az embargó miatt?
Csaknem egy évvel az Ukrajna elleni orosz támadás után február 5-én újabb uniós szankciók lépnek életbe Moszkva ellen.
December eleje óta nem lehet orosz nyersolajat tankhajókon importálni, január eleje óta pedig Németország is megtiltotta a Drusba-vezetéken keresztül történő behozatalt.
Most vasárnaptól az EU is le akarja állítani a finomítói termékek, például a dízel, a benzin és a kenőanyagok vásárlását Oroszországtól.
Ez megnehezítené Vlagyimir Putyin elnök számára a háború finanszírozását. De Németországra nézve is várhatóak következmények.
Mi várható?
Az általános ellátásbiztonság és az üzemanyagellátás biztonsága garantált.
– mondta Robert Habeck (Zöldek) német gazdasági miniszter szóvivője. Az Ásványolaj Szövetség szintén nem lát ellátási hiányt.
A tét elsősorban a dízelüzemanyag.
Németország 2022-ben – az ukrajnai háború ellenére – fogyasztásának mintegy 12,5%-át Oroszországból fedezte. A helyettesítő anyagok az USA-ból, Nyugat-Európából és az arab térségből származnak. A benzint nem Oroszországból importálják. Vészhelyzet esetére 90 napra elegendő üzemanyagtartalék áll rendelkezésre.
Drágulni fog a dízel a benzinkutakon?
Ez nem kizárt.
mondta Jens Südekum düsseldorfi energetikai szakértő, de a továbbiakban elmondta:
Nem hiszem, hogy drámai drágulásokat fogunk tapasztalni. A következő embargószakaszt már régóta bejelentették. Az elmúlt hetekben és hónapokban igazi felhalmozásnak lehettünk tanúi a fontos rotterdami, antwerpeni vagy amszterdami kikötőkben. Ez azt jelenti, hogy mindent megvásároltak, amit az embargó előtt megtehettek. A gázolajraktárak zsúfolásig tele vannak. Ez korlátozni fogja az áremelkedést.
Thomas Puls, az Institut der Deutschen Wirtschaft munkatársa azonban rámutat, hogy a világpiacon hiánycikk a dízel.
Ha az EU nem vásárol többé Oroszországtól, akkor az üzemanyagot távolabbról, például Szaúd-Arábiából kell majd beszerezni. A speciális hajók kapacitása korlátozott, az útvonalak hosszabbak, a szállítások pedig drágábbak.
Tipp: A Chip német magazin ajánlása szerint a “pace drive” alkalmazással könnyen megtaláljuk a hozzánk legközelebb eső olcsó töltőállomást és fizetni is tudunk vele.
További cikkek...
Kell a hely a menekülteknek: Berlinben 100 nyugdíjast költöztetnek ki egy idősotthonból
Ezek voltak Németország legveszélyesebb főpályaudvarai tavaly
Március 1-től megszűnik a maszk-és tesztkötelezettség az egészségügyben Németországban
Upahl: 400 fős menekültszállót terveznek egy 500 fős faluban Németországban
Vasárnaptól lép életbe az embargó. Vajon drágul a dízel Németországban?
Elfogták a németországi bankautómata-robbantó bandát – több mint 50 esetben robbantottak
Itt voltak a legnagyobb dugók Németországban tavaly
Hiba volt a kijárási tilalom és a kapcsolattartási szabály a járvány ideje alatt – mondta Lauterbach
Káosz Bajorországban a hatalmas hóesés miatt – a Fekete-erdő veszélyes lehet
Mától egész Németországban vége a maszk-kötelezettségnek a vonatokon és a tömegközlekedésben
Kétszer annyi késelés Németországban a vonatokon 2022-ben – nehéz a kitoloncolás