Bő másfél évtizeddel ezelőtt Varga Péter álma az volt, hogy ő tervezhesse meg a jövő Porschéit. A zalaegerszegi fiatalember álma mostanra valóra vált, ő és a csapata készíti a német autógyártó legújabb modelljeinek külső formatervét, így a legújabb 911-es Porschéét is. Az egymilliomodik Porsche 911 átadása kapcsán beszélgettünk Zuffenhausenben a ma már magyar-német kettős állampolgárságú 39 éves formatervezővel szorgalomról, tehetségről és szerencséről, amik nélkül nem jutott volna fel a szakma csúcsára.
Akik látták a korai rajzait, mind rögtön tudták, hogy nagy tehetséggel állnak szemben. Varga Péter nem térben tud jól rajzolni, hanem térben lát, és amit elképzel, azt tökéletesen körbe rajzolja. Őstehetségnek tartották, akinek az autótervezés állt jól, és csak az autótervezés. Festőként, ipari formatervezőként valószínűleg nem jut idáig. Ma már talán van annyi autógyár Magyarországon, hogy itthon is teremne neki babér, de az indulásakor nem is létezett még az az állás, amit betölthetett volna.
VIDEO: Varga Péter, a Porsche magyar dizájnere videón mutatja be a legújabb Porsche 911-es öt legérdekesebb részletét.
Minden idők egyik legsikeresebb sportkocsija a Porsche 911-es, melyet már több mint ötven éve csiszolgatnak a németek. A legújabb generációk azonban egy magyar dizájner, Varga Péter és csapatának munkáját dicsérik. A Porsche videósorozatának legújabb kiadásában ő beszél a 992-es kódjelű generáció öt legérdekesebb formai jegyéről.
Az Index.hu számolt be nemrég egy nagyon jó cikkében Varga Péter eddigi útjáról, ebből egy részlet:
“Az első mérföldkő az volt, hogy Magyarországon vagy külföldön tanuljon-e tovább a gyerek. A Képzőművészetire és a szombathelyi rajz szakra nem vették fel, de az Iparművészetire igen. „Ott úgy van a felvételi, hogy órákig rajzolsz. Körbejárnak, nézik, nem másolsz-e le valamit.
Emlékszem, én rajzoltam egy autót, és mindenki összegyűlt erre. Abból éreztem, hogy ebben az iskolában ilyet még senki nem rajzolt ilyen szinten. Ott dőlt el, hogy ebből zsákutca lesz Magyarországon.
Az ottani tanárok is tudták anno, hogy autót náluk nem fogok tudni rajzolni.” A tanszékvezető javaslata is az volt, hogy próbálják meg a fiút inkább valahogy külföldre juttatni, mert náluk a négy év alatt talán egy négykerekűt fog rajzolni, egyébként kávéfőző és hajszárító jutott volna neki, mivel a hazai oktatás főként az általános ipari formatervezésre szakosodott.
A fiú tehát nem tanult tovább, helyette inkább otthon rajzolt, gyűltek a mappában az anyagok. „Így utólag pókerjáték volt a dolog, ez tény. Ki tudja, mi lett volna, ha elmegyek Pestre és tovább festek.”
Osztálytársai egyetemre jártak vagy dolgoztak, Varga Péter pedig otthon rajzolt a Kossuth utcában, többnyire éjjel, mert nappal nagy volt a zaj a főutcán. Az így, a kényszerszünetben készült tíz csodálatos új autó terveit anyja küldözgette ide-oda.
Végül egyszerre két helyről is lecsaptak a fiúra. Először az Audi fogadta Ingolstadtban, ahová egy mentorbarátja juttatta ki. „Anyu Renault-jával mentem ki, micsoda út volt, használt téli gumikat raktunk rá, február volt. Leültek egy órára velem beszélgetni, majd adtak nekem egy nagy csomag filctollat, meg sablonokat, és azt mondták, hogy sok sikert, meg kéne próbálnom felvételizni a pforzheimi főiskolára.” Az autótervezés fellegváráról addigra már tudott a család, de annak is komoly előfeltételei voltak: féléves gyakorlat és német nyelvvizsga.
Varga Péter éppen tartott hazafelé az Auditól, amikor az otthoni vezetékesen nagymamáját hívták a másik helyről, ahova a mappát elküldték, hogy
NEKIK AZONNAL KELL EZ A GYEREK, LÁTNI AKARJÁK.
Éppen befutott Zalaegerszegre, másnap reggel egy barátja érkezett érte, hogy Érdre vigye.
A másik mappa
A másik mappa a Dräxlmaier magyar leányvállalatához került, ahol korábban számítógépes tudással rendelkező mérnököket kerestek, ami akkor még nem volt ennyire magától értetődő, az autóipar épp betette a lábát Magyarországra, a munkaerő-piac még csak kezdett alkalmazkodni az új igényekhez. A Mercedesnek és a BMW-nek belső tereket készítő cég fejlesztéssel foglalkozó leányvállalatot alapított Magyarországon, de a német főnök kiszúrta a magyar rajztehetséget, és bár elsősorban mérnököket keresett, szeretett volna találkozni vele.
Martin Kahl maga is abban a dizájneriskolában végzett Pforzheimben, ahonnan a német autóipar legjobb tervezői kerültek ki. A találkozás után kivitte magával Németországba a zalai fiút, aki végül összesen két és fél évet töltött a Dräxlmaiernél. Főleg belső utasterek tervezésével foglalkozott, és félévente járt haza vízumot hosszabbítani. Amikor már a hosszabbítás sem volt lehetséges, fél évre haza is kellett költöznie, de végre megnyílt az út a pforzheimi főiskolai felvételi előtt, megvolt a gyakorlata, a nyelvvizsgája. De még így is sokat gondolkodott a felvételin, mert addigra már kereső ember volt, túl több év nehézségén, ami anyagilag is megterhelte az egész családot.
Végül simán bekerült a vágyott főiskolára, ahol évente 8-10 dizájner végez, és kifejezetten autók tervezésével foglalkoznak, innen indulnak a német, de sokszor a globális autópiac tervezői is. Az anya pedig vett még egy nagy levegőt, és minden munkát elvállalt, hogy Zalaegerszegről segítse a fiát.
Varga Péter az iskola utolsó éveiben lehetőséget kapott a főiskolától 30 kilométerre lévő Porschénál és Angliában, Coventryben, a Jaguárnál is gyakorlatot tölteni. „Akkor eldöntöttem, ha dolgozni szeretnék, akkor a Porschéhoz szeretnék menni! A zöld gyepen ott állt egy nagy fekete autó, tényleg gyönyörű szép, 450 lőerővel. Beindították, és nem hallottad! Én meg pont a Porschétól érkeztem, ahol az autóknak hangjuk is volt, nem csak erejük. Akkor, 21 évesen ez alapján döntöttem.””
A magyar média sokat írt már róla ill. már több interjút is készítettek vele. A Portfolió.hu cikke alapján:
Német karrier magyarként
A zalaegerszegi fiatalember a magyarországi érettségi után két évig egy németországi autóipari beszállítónál, a Dräxlmaiernél dolgozott tervezőként, majd diplomát szerzett a világ egyik legjobb dizájnerképzését adó felsőoktatási intézményében, a pforzheimi főiskolán, gyakornokként a Jaguárnál és a Porschénál dolgozott, diplomamunkáját utóbbinál készítette, 2004 óta különböző pozíciókat tölt be a Porsche külső dizájnjáért felelős csapatában. Jelenleg Varga Péter a Porschénál az autók, így a Porsche 911 és az új Panamera, a Cayenne és a Macan külső formatervezéséért felelős osztályvezető, a csapatában huszonnyolcan dolgoznak, külsősként pedig közel ötvenen segítik a munkájukat. Az első autó, amin a Porschénál már a külső dizájnért felelős vezetőként dolgozott, a 2011 óta gyártott 911-es, vagyis a 991 első szériája volt, az aktuális modellek közül a 718 Boxster és az új Panamera már az ő irányítása alatt nyerte el a külső formáját.
Varga Péter csapata a Porschék külső dizájnjáért felel, ez az egység része a dizájnstúdiónak, ahol közel kétszázan dolgoznak, a stúdió alkalmazottai 16 országból jönnek, a külső dizájnon közel hetvenen dolgoznak, egy nagyobb csapat dolgozik az autók belső terén, de külön egység foglalkozik az anyagokkal, színekkel és egy másik csapat a kicsinyített modellek elkészítésével. Péter csapatában van holland, osztrák, japán, koreai, francia és belga kolléga is.
A szakma csúcsán
Varga Péter a Pforzheimi Főiskolán tanult, amit a dizájnoktatásban a világon az egyik legjobbnak tart, már ott az volt a terve, hogy egyszer a Porschénál dolgozzon dizájnerként. Onnan nézve most tényleg a szakma csúcsán van, a hétköznapok azonban nála is munkával telnek, néha interjúkat ad vagy előadásokat tart, de olyan eseményből, mint az egymilliomodik Porsche 911-es megünneplése, vagy az, hogy ennek kapcsán részben ő és a csapata is rivaldafénybe kerül, ritka pillanat. A magyar dizájner szerint a Porsche-közeget is meg lehet szokni, ami veszélyes dolog, neki már tizenkét céges Porschéja volt, a weissachi munkahelyén a külső parkolóban is sok Porsche áll, a belső területen szinte kizárólag Porschékat lehet látni, az ember egy idő után “vak lesz”, ő például a korábbi Porschékon már csak a hibákat látja, azt, hogy a következő szériákon mit kell majd máshogy csinálni.
És hogy mi a siker titka, hogyan jutott el relatíve fiatalon, külföldiként a szakma csúcsára? Varga Péter szerint a szorgalom elengedhetetlen, és bár szorgalmas és jó szakemberekből is sok van, a magyar dizájner szerint minden pillanatban oda kell tennie magát az embernek, egy napra sem szabad kihagyni. A másik dolog a szerencse, Péter karrierjében ez az a pillanat volt, amikor lehetőséget kapott 1998-ban a Dräxlmaier nevű cégnél, ahol egy autó belső terét tervezte meg. A sikerben a harmadik fontos összetevő pedig a tehetség, ez Péternél például abban mutatkozik meg, hogy kiválóan rajzol és erőssége a perspektivikus ábrázolásmód, a pályájának a mostani szakaszában pedig leginkább abban mutatkozik meg a tehetsége, hogy jól tud lobbizni a csapata által kidolgozott tervek ötletek mellett, és jól tud együttműködni más részlegekkel, a konstruktőrökkel, az aerodinamikai csapattal, a felsővezetéssel.
Osztályvezetőként egyre több a reprezentációs feladata is, interjúkat ad, előadásokat tart, de még az autókról készülő marketinganyagok is átmennek a kezén, ezzel párhuzamosan viszont a napi tervezési feladatokból egyre kevesebb hárul rá, ami Péter szerint nem biztos, hogy baj, hiszen így kellő távolságból tudja szemlélni a csapata munkáját, rendszerint egy nap egyszer van a dizájnstúdióban, akkor nézi át az összes modellt, és rögtön látja, hol vannak a problémák.
Az új Porsche Taycan elektromos autó
Nem sokkal ezelőtt, szeptember elején ő mutatta be Kínában a cég első elektromos autóját, a Taycant, ami a Tesla babérjaira tör és várhatóan 90 ezer dollár (27 millió forint) lesz. „Ez egy jó meghajtási technológia, eszméletlen gyorsan tudsz vele gyorsulni, ez pont passzol a Porschéhoz. Szerintem ez egy hatalmas siker lesz. Aztán hogy mennyire fognak az elektromos autók a következő 10-20 évben sikeresek lenni, azt majd meglátjuk.” – mondta az Index.hu -val készített riportjában.
A Porsche szeptembertől kezdte el az új elektromos autójának, az E-Porsche Taycan (600 PS) a gyártását az újonnan épült, 3 emeletes gyárában, Stuttgart-Zuffenhausenben, a legmodernebb technológiák mellett. Évente 20-40.000 autó gyártását tervezik és a sikeres Tesla Model S konkurenciájának szánják.
Taycan-gyártás: A Porsche nagy kereslettel számol
Foto: Porsche
Az új gyár megnyitása 2019. szeptemberében
A Porsche új elektromos autójának, a Taycan-nak a bemutatása
A Porsche Múzeum
A Porsche Muzeum Stuttgartban található, hivatalos weboldaluk: Porsche Muzeum Stuttgart
Cím: Porscheplatz 1, 70435 Stuttgart
Az első Porsche Múzeum 1976-ban nyílt meg, ahol a Porsche autógyár prototípusait állították ki. A Delugan Meissl tervezte új épület 2009. január 29-én nyílt meg a cég székháza mellett. Tömegközlekedéssel, a stuttgarti S6-os S-Bahnnal a Neuwirtshaus-Porscheplatz megállónál van.
FORRÁS: portfolio.hu Index.hu vezess.hu hvg Swr.de bild.de