Németország: októbertől aktuális a téli autógumi – Tudod mi az “O bis O” szabály?

Téli gumicsere Németországban

Melegrekord 20 fokkal, és mindez november elején? Az enyhe hőmérséklet miatt kevés járművezető gondol a jól ismert “O-ról O-ra” (Oktober bis Ostern) alapszabályra a gumiabroncsok cseréjekor. Ehelyett továbbra is nyári gumiabroncsokkal közlekednek. De szabad-e ezt egyáltalán? A FOCUS online és az ADAC német magazin segít a kérdésben.




Mikor van az ideális időpont az autósok számára a téli gumiabroncsok felszerelésére Németországban? Jogi szempontból nincs konkrét időpont.

Ausztriában november 1-től kötelező április 15-ig!

Németországban az autósok és a szervizek számára az októbertől húsvétig (Oktober bis Ostern) tartó időszak aranyszabálya vált érvényessé. Ebben az időszakban a nyári gumiabroncsokat egyre gyakrabban leveszik, és téli gumiabroncsokat szerelnek fel.

Alapvetően az időjárás határozza meg, hogy ősszel és télen továbbra is nyári gumiabroncsokkal közlekedhet-e. Németországban létezik egy úgynevezett “téli-helyzet gumiabroncs-kötelezettség(situative Winterreifenpflicht).

  • Németországban a téli gumiabroncsok használata helyzettől függően kötelező.
  • A motorkerékpárok ez alól mentesülnek.
  • 1,6 mm maradék futófelület kötelező, 4 mm ajánlott.

Büntetések

Ha nyári gumival közlekedünk hóban, csűszós utakon, ezek a büntetések: – Rendőri ellenőrzés során: 60 Euró + 1 pont – Mások akadályoztatása esetén 80 Euró + 1 pont – Mások veszélyeztetése esetén 100 Euró + 1 pont – Baleset esetén 120 Euró + 1 pont

Hogyan ismerhető fel a téli gumiabroncs?

A jelenlegi téli gumiabroncsok az alpesi szimbólumról, egy hegyi piktogramról és egy hópehelyről ismerhetők fel. Ezenkívül az M+S (Matsch und Schnee – sár és hó) jelöléssel ellátott gumiabroncsok 2024. szeptember 30-ig téli használatra alkalmasnak minősülnek, ha 2017. december 31-ig gyártották őket.




Most cseréljem le a téli gumiabroncsokat, vagy várjak?

Bár a hőmérséklet jelenleg magas, novemberben már gyakran akár hirtelen is beköszönhet a tél.

A tükörjég, a csúszós hó, a latyak, a jeges utak és a fagy a hőmérséklet gyors csökkenésével váratlanul köszönhet be a hideg. Fontos, hogy megfelelő gumiabroncsokkal rendelkezzen, különben megbírságolhatják Németországban.

Általánosságban elmondható, hogy a járművezetőknek nem szabad túl későn téli gumiabroncsra váltaniuk.

A bírság jelenleg 75 Euró. Ezenkívül egy pont Flensburgban.

Flensburgi pontok Németországban

Ha a gumiabroncsokat egy szervizben cserélteti ki, figyelembe kell vennie, hogy sok járművezető a hőmérséklet csökkenése után azonnal le akarja cserélni a gumiabroncsokat.

Ez az időpontok hiányát okozhatja. A műhelyek évek óta panaszkodnak a nagyfokú munkaerőhiányra. Az influenza, a megfázás és a korona okozta magas betegszabadság egyre inkább súlyosbítja a helyzetet.




Mikor kell abbahagyni a nyári gumikkal való közlekedést?

A két nagy német autóklub, az ADAC és az ACE azt írja, hogy 7 fok alatti külső hőmérséklettől már nem ajánlott a nyári gumiabroncsok használata. Veszélyes károsodások lépnek fel, amelyek a kormányzás és a fékezés során észlelhetők.

Mennyibe kerül a nyári gumiabroncsokról télire való átállás?

Egy kerékcsere 20 Eurótól kezdődik egy műhelyben. Ha a kerekeket ki kell egyensúlyozni, meg kell tisztítani, és a nyári gumiabroncsokat tárolni kell, ez további költségekkel jár.

Sok szerviz kínál őszi és téli ellenőrzést is, ami további költségekkel jár. Különösen akkor, ha a szerviz ellenőrzi az autó világítását, vagy fagyálló folyadékot ad a szélvédőbe.

Ha a téli gumiabroncsok több mint 6 évesek, a szerviznek ellenőriznie kell, hogy a gumiabroncsok még rendben vannak-e.

Ha új gumiabroncsokra van szüksége, az sok pénzbe fog kerülni. A téli gumiabroncsok mintegy 20%-kal drágultak a tavalyihoz képest. Ez a két összehasonlító portál, a Check24 és az Azura számításainak eredménye.

Míg 2021-ben egy új téli gumiabroncs 70 Euróba került, addig idén átlagosan 83 Eurót kell fizetniük a vásárlóknak. Az egész évszakos gumiabroncsok árai is emelkednek. Átlagosan 16%-kal drágábbak, mint egy évvel ezelőtt.




Michael Schwämmlein, a BRV (Bundesverband Reifenhandel) Gumiabroncs-Kereskedelmi Szövetség technológiai ügyvezető igazgatója szerint a gumiabroncs-iparban bekövetkezett áremelkedésnek több oka is van.

A gyártók például még mindig küzdenek a corona-járvány hatásaival. Sokkal rosszabb azonban az orosz-ukrán konfliktus okozta nyersanyaghiány. Mind Oroszország, mind Ukrajna a legnagyobb beszállítója a két nyersanyagnak, a koromnak és a szintetikus guminak, amelyek viszont pótolhatatlanok a gumiabroncsgyártásban. Új beszállítókat találni nem könnyű. A termelés áremelkedését az energia- és személyi költségek emelkedése fokozza.

Mikor kell kiegyensúlyoznom a gumiabroncsokat?

Ha a kerekek nem jól mennek, azt észre lehet venni. Ekkor a kormánykerék kb.120 km/h sebességnél elkezdhet imbolyogni. 100 km/órás sebességnél az autó szokatlan hangokat is adhat, vagy vibrálhat.

Ez természetesen nemcsak a vezetés kényelmét zavarja, hanem mindenekelőtt a biztonságot veszélyezteti. Ha saját maga cseréli a gumiabroncsokat, ne feledje, hogy felszerelés előtt kiegyensúlyozza a kerekeket.




A 7 fokos szabály

Ezért a gumiabroncsgyártók is különösen a 7 fokos szabályt ajánlják. E szabály szerint a téli gumiabroncsokat már akkor fel kell szerelni, amikor a hőmérséklet 7 fok alá csökken, mert akkor már éjszaka fagyhat, és így másnap csúszós fagy lehet, vagy az első hópelyhek is megjelenhetnek.

E szabály hívei azon a véleményen vannak, hogy a nyári gumiabroncsok ettől a hőmérséklettől kezdve rosszabbul vagy kevésbé tapadnak, és ez így gyorsan veszélyessé válhat a vezető számára. Elvileg a nyári gumiabroncsok tapadása téli hőmérsékleten csökken, ezért vannak ennek megfelelően téli gumiabroncsok. Kérdéses azonban, hogy ezt pontosan meg lehet-e határozni a 7 fokos hőmérséklettel.

A modern nyári gumiabroncsok az egyre jobb gumikeverékekkel állítólag a fagypont előtti hőmérsékletet is képesek elviselni. Mivel ezt a szabályozást főként a gumiabroncsipar támogatja, sokan úgy vélik, hogy ez csak egy eladási trükk. Egyre több járművet szerelnek fel olyan vezetéstámogató rendszerekkel is, amelyek figyelmeztető hangot adnak ki, amint a hőmérséklet 3-4 Celsius-fok alá csökken. Ezután a vezetési magatartást ennek megfelelően kell beállítani.




Allwetterreifen – Ganzjahresreifen

A nyári és téli gumiabroncsok mellett léteznek minden időjárási körülmények között használható gumiabroncsok is (Allwetterreifen), amelyek, mint a nevük is mutatja, bármilyen időjárási körülmények között, tehát egész évben használhatók.

Mivel az egész évszakos gumiabroncsok télen is használhatók, ezeket az M+S (Matsch und Schnee – sár és hó) szimbólummal és az alpesi szimbólummal (hópehely szimbólum) van jelölve.

Ebben az összefüggésben ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a téli gumiabroncsokra.

De vigyázat! Az egész évszakos gumiabroncsok (Allwetterreifen) csak a gyakorlott vezetőknek alkalmasak! Mivel ezek a gumiabroncsok a nyári és a téli gumiabroncsok jellemzőivel rendelkeznek, a kopásuk ennek megfelelően nagy, ezért gyorsan kell cserélni őket.

Az egész évszakos gumiabroncsok jogi értelemben téli gumiabroncsok, ha az “Alpine” szimbólummal vagy az M+S jelöléssel vannak ellátva. Ha a két jelölés egyike sincs jelen, akkor a gumiabroncs nem egész évben használható, hanem nyári gumiabroncs.

Jogi szabályozás Németországban

A jogi helyzet egyértelmű: amint az autógumik, amelyek újonnan általában nyolc és kilenc milliméter közötti profilmélységűek, a minimálisan előírt 1,6 milliméteres profilmélység alá csökkennek, Ön már nem közlekedhet velük az utakon. A gumiabroncsok ekkor már nem minősülnek menetképesnek, és ki kell selejtezni őket.




A téli gumiabroncsok számára a jogszabályban előírt minimális profilmélység szintén 1,6 milliméter. Az ADAC azonban biztonsági okokból legalább 4 millimétert javasol.

Legkésőbb 6 év után cserére van szükség, mert addigra a gumikeverék annyira megkeményedik, hogy alacsony hőmérsékleten csökken a tapadás.

Egyes európai országokban, például Ausztriában, a 4 milliméternél kisebb profilmélységű téli gumiabroncs nyári gumiabroncsnak minősül, és bizonyos útvonalakon télen már nem vezethető.

A közúti biztonság érdekében a minimális futófelületi mélység Európában a személygépkocsi- és motorkerékpár-abroncsok esetében 1,6 mm, a könnyű motorkerékpárok esetében pedig 1,0 mm. Az ADAC kiterjedt tesztjei azonban azt bizonyították, hogy a jogilag meghatározott futófelület-korlátozás csak egy minimális biztonsági szintet nyújt.

Nyári gumiabroncsok esetében a futófelület mélységének legalább 3 milliméteresnek, téli vagy egész évben használható gumiabroncsok esetében legalább 4 milliméteresnek kell lennie – ellenkező esetben vizes körülmények között, hóban vagy latyakban kritikussá válik.

Az autógumik profilmélységét egy 1 Eurós érmével, mint mélységmérővel is könnyen ellenőrizheti. Bár milliméteres pontosságú mérés nem lehetséges, előzetes diagnózis felállítható.

Ennek oka: az egy Eurós érme aranyszéle pontosan 3 milliméter széles. Ha az érmét a gumiabroncs futófelületének közepén tartja, akkor arra kell figyelnie, hogy az aranyszegély már látható-e, vagy még mindig eltűnik a gumiabroncsban.

Mi érvényes defekt esetén?

Ha defekt után lecseréli autógumiját, és csak nyári gumiabroncsa van, nem kell büntetéstől tartania. Ezzel a rögtönzött gumiabronccsal óvatosan lehet folytatni az utat, de amint lehetősége adódik rá, le kell cserélni téli autógumira.

 

Forrás1 Forrás2 Forrás3

Ez itt az Ön hirdetésének helye. Hirdetés elhelyezésével kapcsolatban írjon nekünk!

További cikkek...

Megkönnyítik a német bevándorlást a szakképzettek számára

Megkönnyítik a német bevándorlást a szakképzettek számára
A német szövetségi kormány tervei szerint a külföldi szakmunkásoknak a jövőben könnyebb dolguk ...

A baden-badeni német gyerekgyilkos életfogytiglant kapott

A baden-badeni német gyerekgyilkos életfogytiglant kapott
Megbízható és szerető apának tartották, aztán a 34 éves baden-badeni útépítő meggyilkolja fia ...

Enyhén csökkent az infláció Németországban – Kelet-Európában viszont nagyon magas

Enyhén csökkent az infláció Németországban - Kelet-Európában viszont nagyon magas
A fogyasztói árak emelkedése Németországban az első jelentések szerint novemberben lelassult. A német ...

Ittas vezetés Németországban és a büntetések

Ittas vezetés Németországban és a büntetések
Németországban különböző véralkoholszint-határértékek vonatkoznak a járművezetésre, amelyek különböző büntetéseket vonnak maguk után. 0,5 ...

Novembertől drágább az állatorvos Németországban

Novembertől drágább az állatorvos Németországban
2022. november 22-től emelkedtek az árak az állatorvosoknál Németországban. Új díjszabás (GOT) lépett ...

Sztrájkol az osztrák vasút nov. 28-án hétfőn! Leáll a teljes vonatközlekedés

Sztrájkol az osztrák vasút nov. 28-án hétfőn! Leáll a teljes vonatközlekedés
A vida szakszervezet ma – 2022. november 28-án, hétfőn – 00:00 órától 24:00 ...

Svájci műsorvezető kritizálta Németországot: “A német kettősmérce visszataszító”

Svájci műsorvezető kritizálta Németországot: "A német kettősmérce visszataszító"
A szivárványos One-Love-Binde karszalag vitája végigsöpört a világbajnokságon, Németország pedig nagyon elszánt volt ...

Stuttgart-Budapest éjszakai vonatjárat minden nap december 11-től

Stuttgart-Budapest éjszakai vonatjárat minden nap december 11-től
Utazás Európán át éjszakai vonattal Stuttgartból. December 11-én új vasúti menetrend lép életbe ...

A Németországban élők az élelmiszereken és a ruhavásárláson spórolnak

A Németországban élők az élelmiszereken és a ruhavásárláson spórolnak
Az magas infláció miatt a németek inkább az olcsóbb vajat választják az élelmiszerüzletekben. ...

Kelta aranyat raboltak el egy bajor múzeumból

Kelta aranyat raboltak el egy bajor múzeumból
A felső-bajorországi Manching Kelta és Római Múzeumot kirabolták. A város lakosai számára azonban ...

84 éves sofőr hajtott az autójával a tömegbe Düsseldorfban

84 éves sofőr hajtott az autójával a tömegbe Düsseldorfban
Sokk a düsseldorfi sétálóutcában: egy terepjáró 84 éves sofőrje elveszítette az uralmát a ...