Németország: Vagy az iskolákat kell bezárni, vagy az ablakokat – egy német író felháborodása

Miután Merkel bejelentette, hogy a koronavírus legyőzéséhez a legfontosabb eszköz a megfelelő szellőztetés, azóta a német iskolákban a tanítás ideje alatt is kinyitják az ablakokat. A diákok pedig fogadják el, hogy kabátban, sálban és sapkában kell tanulniuk.

A maszk-kötelezettség is hatalmas felháborodást keltett a szülők körében. Erről írt egy felháborodott német szülő és írónő, követelve egy új, emberi koncepció kidolgozását az iskolákban.





“A hideg az osztálytermekben elfogadhatatlan. A német iskolákban a tanítás ideje alatt a folyamatos szellőztetéssel nemcsak a tanulók és a tanárok egészségét kockáztatjuk, de az energiát is pazaroljuk – mondja Birgit Kelle, a FOCUS-Online vendégszerzője. Ezért most egy rendes koncepcióra van szükségünk -íjra.

Az őszi ünnepek Észak-Rajna-Vesztfáliában véget érnek, és nemcsak Észak-Rajna-Vesztfáliában merül fel a kérdés: Hogyan tovább a tanítással a tantermekben Németország szerte, amikor a politikusoknak nem volt jobb ötletük, mint, hogy az iskolások vegyék föl a kabátjukat, sapkájukat és sáljukat a tanítás ideje alatt és a maszkot is természetesen, és nyissák ki az ablakokat, szellőztessenek. 

A Filológusok Szövetsége már takarókat és meleg ruhákat ajánlott, mintha a gyerekek szétbombázott tantermekben ülnének, mint a második világháború után. Már csak a iskolaudvaron levő levesosztás hiányzik.Kreis Olpe: Ab Montag warm anziehen im Schulunterricht - waz.de

Az NRW iskolai minisztériuma éppen nemrég jelentette be, hogy október 26-tól újra kötelező lesz maszkot viselni az osztályteremben és a szellőztetés is kötelező lesz.

Minden 20. percben kell az ablakokat kinyitni és a szünetekben is. Így a fagyos tanterem lesz a szabvány Nordrhein-Westfalenben, karácsonyig.

Előre szólok: a folyamatos “nyitott ablak” nem egy korona-koncepció és egyben nem is elfogadható. Sem a gyerekeknek, sem a tanároknak, de senkinek. Aki ezt másképp látja, azoknak azt javaslom, hogy próbálják ki, a minisztériumból is, csak egy napra.

A folyamatos szellőztetés lehet kivétel, de nem szabály

A házam előtt jelenleg 12 C fok a külső hőmérséklet, és még csak október van. Egész délelőtt nyitott ablakok mellett dolgozni és tanulni, miközben az ember lábai és kezei fáznak, kivételes esetben elfogadható lehet, de semmiképpen nem lehet szabály.

És pont ez a probléma. A szabályokkal a rendkívüli állapotot akarják általánossá tenni.





Bármennyire is szeretnénk az iskolákat nyitva tartani, én is, más megoldást kell találni.

Két gyermekem jár iskolába Észak-Rajna-Vesztfáliában és ők is a hideg osztálytermekbe térnek vissza az ünnepek után, csak idő kérdése, hogy mikor fáznak meg.

Ráadásul most influenza szezon is van. Ha az ablakok az iskolákban 8:00-13:00 óráig nyitva vannak, néha még 16:00 óráig is, akkor a betegségek száma megsokszorozódhat.

A gyermekek védelme helyett ártunk nekik

Lehet, hogy a szellőztetéssel nem kapják el a koronavírust, de megfáznak, amivel aztán otthon kell maradniuk. Mivel a megfázáskor legyengül a szervezet immunrendszere, mindenki fogékonyabb lesz a koronavírusra.

Ki akarja ezt megkockáztatni? Egyre több gyermek panaszkodik végtag-fájdalomra, nyak-és fejfájásra a huzat miatt az osztályteremben.




Meddig mehet ez még így tovább?

A hideg osztályterem elfogadhatatlan.

Vagy az ablakok maradjanak csukva, vagy az iskolák. Nincs köztes megoldás hosszabb távra.

Viszont vannak jogszabályok, melyek szabályozzák a szobahőmérsékletet, amely nem haladhatja meg a maximális értéket és nem is csökkenhet a minimális érték alá egy munkahelyen.

Úgy, ahogyan létezik a kánikula miatti szüneteltetés, ugyanúgy létezik a hideg miatti felmentés is, ami legkésőbb akkor kell, hogy kezdődjön, amikor egy osztályterem hőmérséklete 19 C fok alá süllyed.

Egyes előírások szerint már 20 fok a legalacsonyabb határérték, írja elő a munkavédelem az ülőmunkát végzőknek.

Bármelyik szakszervezet már riadót fújna, ha a dolgozóknak ilyen körülmények között kellene dolgozniuk. De a gyerekeknek nincs lobbistájuk, kivéve a szüleiket, akik jelenleg tanácstalanul állnak az új helyzet előtt.

Kíváncsi lennék, ha Németország egyes tantermeiben most hőmérsékletet mérnénk, hány gyermeket kellene hazaküldeni, mert a munkavédelmi előírásoknak nem felelnének meg az elfogadhatatlanul hideg tantermek.

Túl hideg hőmérséklet miatt eddig Németországban ritkán kellett embereket hazaküldeni, ha mégis, arra a fűtés kiesése miatt volt szükséges. Fűtés nélkül nincs tanítás. Normális esetben ez felel meg a normális előírásoknak.




Az energiapazarlás mindennapos

Fűtünk, de kinyitjuk az ablakokat. Tehát az iskolák most pontosan azt teszik, amit én otthon megtiltok a gyermekeimnek. Tehát otthon oktató előadásokat tartok az energiatakarékosságról, hogy ne fűtsük a kertet, és csak egy rövid szellőzés a megfelelő, mert minden más energiapazarlás. Az iskolákban azonban ez az energiapazarlás most rendszeresen napirenden van, sőt, előírás.Viele Städte verbieten Heizpilze vor Cafés - Neuer Vorstoß in Dortmund?

Németországban jelenleg komoly vita folyik arról, hogy klímavédelmi szempontokból betiltanák a teraszok fűtését a szabadtéri éttermekben, ezzel is kockáztatva számos vendéglátós anyagi egzisztenciáját. Energiapazarlásnak bélyegzik meg a kültéri fűtőgomba használatát, de most mégis pontosan ez folyik egész Németországban az iskolákban.

Talán most kellene fűtőgombákat az osztálytermekbe állítani, ha ez így megy tovább.

A munkahelyi hőmérsékletre vonatkozóan egyértelmű előírásaink vannak

Szigorúan véve egyértelmű szabályozás van Németországban arra vonatkozóan, hogy milyen melegnek vagy hidegnek kell lennie egy olyan helyiségben, ahol az emberek dolgozhatnak vagy tanulhatnak.Schüler beschweren sich über das Lüften wegen Corona: "Eher am Frieren als am Lernen" - watson

A németek szabályozási mániáját nagyon dicsérik – és a tantermeket Németországban jogilag egyenlő módon kezelik a dolgozók munkavédelmi szabályaival.

Hiszen ez egy munkahely a tanárok számára, és nem csak a tanulók számára egy tanulási lehetőség.

Baden-Württembergben erről iskolai munkavédelmi rendelet van. Gyönyörű hivatalos német nyelven a következőket írja elő:

A munkahelyekre vonatkozó technikai szabályok (ASR) adják meg a technikai, a foglalkozás-egészségügyi és higiéniai, valamint a munkahelyek létesítéséhez és üzemeltetéséhez szükséges egyéb megbízható ergonómiai ismereteket. Ezeket a Munkahelyi Bizottság (ASTA) határozza meg vagy módosítja, és a Szövetségi Munkaügyi és Szociális Minisztérium teszi közzé a Munkahelyi Rendelet (Arbeitsstättenverordnung) 7 § szakaszának megfelelően a Közös Miniszteri Közlönyben.




A tantermek nem lehetnek 19 fok alatt

Az ASRA3.5 azt mondja, hogy az 1. táblázatban található “Ländle” iskolák esetében a könnyű munkavégzés mellett a min. hőmérséklet 20 fokos lehet.

A 2. táblázat meghatározza, hogy mit jelent a „könnyű” munkavégzés, nevezetesen a „könnyű kéz / kar munka nyugodt üléssel vagy állással, alkalmi sétával kombinálva”.

Még ha a tanulást és a tanítást is csak közepesen nehéz tevékenységnek is minősíti, a hőmérséklet nem csökkenhet 19 fok alá.

Minden munkavédelmi intézkedés és ajánlás, amely az összes többi szövetségi államban (tartományban) is megtalálható, 19 és 20 fok között mozog. Éljen tehát a norma. Ebben Németország világbajnok.

A német törvényes baleset biztosítás (Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung) az optimális tanulás érdekében a 20 és 24 fok közötti hőmérsékletet ajánlja.

Alsó-Szászország már kifejlesztett egy alkalmazást is az osztálytermi szellőztetéshez egy integrált időzítővel. Arra azonban nincs utalás, hogy melyik alkalmazással lehet fűteni, ha a helyiség hőmérséklete az állandó szellőztetés miatt 19 fok alá süllyed, mert akkor már az Alsó-Szászország-i munkahelyek számára is túl hideg lesz, ez áll a saját munkavédelmi előírásaikban. Itt is legalább a 19 fokos szobahőmérsékletet írják elő ülő munkavégzésnél, olyan helyiségekben pedig, mint az osztálytermek, 20 fokot.




Más megoldást kell találni

Gyermekek milliói ülnek most a hideg tantermekben. Az egészségüket kockáztatjuk, arról nem is beszélve, hogy ilyen körülmények között erősen megkérdőjelezhető, hogy az óra alatt a tananyagból mennyit tudnak elsajátítani és megjegyezni, pedig már épp elég kiesésünk volt az év elején.

Miért tud Németország minden pénztáros, ügyintéző elé, (vagy a parlamentben) egy plexiüveget építeni, de az osztálytermekben nem, hogy elkülönítsék a diákokat egymástól vagy a tanároktól, ezzel továbbra is lehetővé téve, hogy az órák legalább valamilyen szinten normálisan működjenek.

De az állandó maszkviselés sem lehet megoldás

Mindehhez hozzájön, hogy egy állandó maszk-kötelezettség az osztálytermekben szintén nem megoldás. Hiszen ez is árt a gyerekek egészségének mivel nem jutnak elegendő oxigénhez.

A maszk-kötelezettséget sok helyen az iskolák írják elő és követelik meg. Az iskolák és tanárok saját maguk dönthetnek, teljesen jogellenesen, arról, hogy mely szabályok vannak érvényben.




Nincs többé bocsánat

És még egy kérdés, ami engem, mint anyát is érdekelne: Van-e B-terv arra az esetre, ha az iskolákat a korona-hotspotok miatt – még csak ha ideiglenesen is -de be kell zárni? Vagy ugyanúgy meglepődünk majd, mint márciusban, és majd csak akkor kezdünk el gondolkodni? Ami márciusban megbocsátható volt, mert senki nem számított rá és nem volt idő tervet kidolgozni. Most ugyan ez a totális kudarc beismerése volna.

Tavasszal a gyermekeim iskolái viszonylag jól megoldották a helyzetet. A tanárok lelkesek voltak, segítettek az iskolásoknak kiismerni magukat a digitális oktatás világában, ahol a tanulandó anyag megtalálható volt.





De ez nem volt szokványos. Ismerek olyan szülőket, akiknek gyermekei olyan iskolákban jártak, ahol a tanárok nem voltak hajlandók megadni e-mail címüket, és ahol a kapcsolattartást és a tananyag megadását csak az iskola vezetése tette lehetővé. A tanárok elzárkóztak a szülőkkel és a diákokkal való közvetlen kapcsolattartástól, és egyedül hagyták őket, hónapokra.

Ilyesmi nem fordulhat elő újra. Szülők millióihoz hasonlóan azt várom el, hogy a technikai felszerelések, az online hozzáférés, a tananyagok és távoktatási koncepciók ma elérhetőek legyenek arra a bizonyos napra. A minisztériumoknak most 6 hónap állt rendelkezésükre ezen koncepciók kidolgozására.

Nincs több kifogás.”


Neked ajánljuk
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.