Az enyhe hőmérséklet miatt kevés járművezető gondol a jól ismert “O-ról O-ra” (Oktober bis Ostern) alapszabályra a gumiabroncsok cseréjekor. Ehelyett továbbra is nyári gumiabroncsokkal közlekednek. De szabad-e ezt egyáltalán? A FOCUS online és az ADAC német magazin segít a kérdésben.
Mikor van az ideális időpont az autósok számára a téli gumiabroncsok felszerelésére Németországban? Jogi szempontból nincs konkrét időpont.
Ausztriában november 1-től kötelező április 15-ig!
Németországban az autósok és a szervizek számára az októbertől húsvétig (Oktober bis Ostern) tartó időszak aranyszabálya vált érvényessé. Ebben az időszakban a nyári gumiabroncsokat egyre gyakrabban leveszik, és téli gumiabroncsokat szerelnek fel.
Alapvetően az időjárás határozza meg, hogy ősszel és télen továbbra is nyári gumiabroncsokkal közlekedhet-e. Németországban létezik egy úgynevezett “téli-helyzet gumiabroncs-kötelezettség“(situative Winterreifenpflicht).
- Németországban a téli gumiabroncsok használata helyzettől függően kötelező.
- A motorkerékpárok ez alól mentesülnek.
- 1,6 mm maradék futófelület kötelező, 4 mm ajánlott.
Büntetések
Esetleírás | büntetés | pontok | |
---|---|---|---|
Nem az időjárási körülményekhez igazított gumiabroncsokkal (téli gumiabroncsokkal) üzemeltetett jármű. | 60 € | 1 | |
akadályoztatással | 80 € | 1 | |
veszélyeztetéssel | 100 € | 1 | |
baleset esetén | 120 € | 1 | |
Üzembe helyezett gépjármű (a segédmotoros kerékpár kivételével) vagy pótkocsi, amelynek gumiabroncsa nem rendelkezett elegendő futófelületi barázdával vagy pofilbarázdával illetve nem volt megfelelő futófelület- vagy profilbarázda | 60 € | 1 | |
veszélyeztetés esetén | 75 € | 1 | |
baleset esetén | 90 € | 1 | |
Üzembe helyezett gépjármű (a segédmotoros kerékpár kivételével) vagy pótkocsi, amelynek gumiabroncsa nem rendelkezett elegendő futófelületi barázdával vagy profilbarázda, illetve nem volt megfelelő futófelületi mélységű vagy profilbarázda. | 75 € | 1 | |
Üzembe helyezett segédmotoros kerékpár, amelynek gumiabroncsa nem rendelkezett elegendő futófelületi barázdával vagy bemélyedéssel, illetve nem volt megfelelő futófelületi vagy profilbarázda mélységű. | 25 € | ||
Elrendelte vagy üzembentartóként engedélyezte olyan segédmotoros kerékpár üzembe helyezését, amelynek gumiabroncsa nem rendelkezett megfelelő futófelületi barázdákkal vagy profilbarázdával, illetve nem volt megfelelő futófelületi mélységű vagy profilbarázda. | 35 € |
Hogyan ismerhető fel a téli gumiabroncs?
A jelenlegi téli gumiabroncsok az alpesi szimbólumról, egy hegyi piktogramról és egy hópehelyről ismerhetők fel. Ezenkívül az M+S (Matsch und Schnee – sár és hó) jelöléssel ellátott gumiabroncsok 2024. szeptember 30-ig téli használatra alkalmasnak minősülnek, ha 2017. december 31-ig gyártották őket.
Most cseréljem le a téli gumiabroncsokat, vagy várjak?
Bár a hőmérséklet jelenleg magas, novemberben már gyakran akár hirtelen is beköszönhet a tél.
A tükörjég, a csúszós hó, a latyak, a jeges utak és a fagy a hőmérséklet gyors csökkenésével váratlanul köszönhet be a hideg. Fontos, hogy megfelelő gumiabroncsokkal rendelkezzen, különben megbírságolhatják Németországban.
Általánosságban elmondható, hogy a járművezetőknek nem szabad túl későn téli gumiabroncsra váltaniuk.
A bírság jelenleg 75 Euró. Ezenkívül egy pont Flensburgban.
Ha a gumiabroncsokat egy szervizben cserélteti ki, figyelembe kell vennie, hogy sok járművezető a hőmérséklet csökkenése után azonnal le akarja cserélni a gumiabroncsokat.
Ez az időpontok hiányát okozhatja. A műhelyek évek óta panaszkodnak a nagyfokú munkaerőhiányra. Az influenza, a megfázás és a korona okozta magas betegszabadság egyre inkább súlyosbítja a helyzetet.
Mikor kell a nyári gumikat elhagyni?
A két nagy német autóklub, az ADAC és az ACE azt írja, hogy 7 fok alatti külső hőmérséklettől már nem ajánlott a nyári gumiabroncsok használata. Veszélyes károsodások lépnek fel, amelyek a kormányzás és a fékezés során észlelhetők.
Mennyibe kerül a nyári gumiabroncsokról télire való átállás?
Egy kerékcsere 20 Eurótól kezdődik egy műhelyben. Ha a kerekeket ki kell egyensúlyozni, meg kell tisztítani, és a nyári gumiabroncsokat tárolni kell, ez további költségekkel jár.
Sok szerviz kínál őszi és téli ellenőrzést is, ami további költségekkel jár. Különösen akkor, ha a szerviz ellenőrzi az autó világítását, vagy fagyálló folyadékot ad a szélvédőbe.
Ha a téli gumiabroncsok több mint 6 évesek, a szerviznek ellenőriznie kell, hogy a gumiabroncsok még rendben vannak-e.
Ha új gumiabroncsokra van szüksége, az sok pénzbe fog kerülni. A téli gumiabroncsok mintegy 20%-kal drágultak a tavalyihoz képest. Ez a két összehasonlító portál, a Check24 és az Azura számításainak eredménye.
Míg 2021-ben egy új téli gumiabroncs 70 Euróba került, addig idén átlagosan 83 Eurót kell fizetniük a vásárlóknak. Az egész évszakos gumiabroncsok árai is emelkednek. Átlagosan 16%-kal drágábbak, mint egy évvel ezelőtt.
Michael Schwämmlein, a BRV (Bundesverband Reifenhandel) Gumiabroncs-Kereskedelmi Szövetség technológiai ügyvezető igazgatója szerint a gumiabroncs-iparban bekövetkezett áremelkedésnek több oka is van.
A gyártók például még mindig küzdenek a corona-járvány hatásaival. Sokkal rosszabb azonban az orosz-ukrán konfliktus okozta nyersanyaghiány. Mind Oroszország, mind Ukrajna a legnagyobb beszállítója a két nyersanyagnak, a koromnak és a szintetikus guminak, amelyek viszont pótolhatatlanok a gumiabroncsgyártásban. Új beszállítókat találni nem könnyű. A termelés áremelkedését az energia- és személyi költségek emelkedése fokozza.
Mikor kell kiegyensúlyoznom a gumiabroncsokat?
Ha a kerekek nem jól mennek, azt észre lehet venni. Ekkor a kormánykerék kb.120 km/h sebességnél elkezdhet imbolyogni. 100 km/órás sebességnél az autó szokatlan hangokat is adhat, vagy vibrálhat.
Ez természetesen nemcsak a vezetés kényelmét zavarja, hanem mindenekelőtt a biztonságot veszélyezteti. Ha saját maga cseréli a gumiabroncsokat, ne feledje, hogy felszerelés előtt kiegyensúlyozza a kerekeket.
A 7 fokos szabály
Ezért a gumiabroncsgyártók is különösen a 7 fokos szabályt ajánlják. E szabály szerint a téli gumiabroncsokat már akkor fel kell szerelni, amikor a hőmérséklet 7 fok alá csökken, mert akkor már éjszaka fagyhat, és így másnap csúszós fagy lehet, vagy az első hópelyhek is megjelenhetnek.
E szabály hívei azon a véleményen vannak, hogy a nyári gumiabroncsok ettől a hőmérséklettől kezdve rosszabbul vagy kevésbé tapadnak, és ez így gyorsan veszélyessé válhat a vezető számára. Elvileg a nyári gumiabroncsok tapadása téli hőmérsékleten csökken, ezért vannak ennek megfelelően téli gumiabroncsok. Kérdéses azonban, hogy ezt pontosan meg lehet-e határozni a 7 fokos hőmérséklettel.
A modern nyári gumiabroncsok az egyre jobb gumikeverékekkel állítólag a fagypont előtti hőmérsékletet is képesek elviselni. Mivel ezt a szabályozást főként a gumiabroncsipar támogatja, sokan úgy vélik, hogy ez csak egy eladási trükk. Egyre több járművet szerelnek fel olyan vezetéstámogató rendszerekkel is, amelyek figyelmeztető hangot adnak ki, amint a hőmérséklet 3-4 Celsius-fok alá csökken. Ezután a vezetési magatartást ennek megfelelően kell beállítani.
Allwetterreifen – Ganzjahresreifen
A nyári és téli gumiabroncsok mellett léteznek minden időjárási körülmények között használható gumiabroncsok is (Allwetterreifen), amelyek, mint a nevük is mutatja, bármilyen időjárási körülmények között, tehát egész évben használhatók.
Mivel az egész évszakos gumiabroncsok télen is használhatók, ezeket az M+S (Matsch und Schnee – sár és hó) szimbólummal és az alpesi szimbólummal (hópehely szimbólum) van jelölve.
Ebben az összefüggésben ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a téli gumiabroncsokra.
De vigyázat! Az egész évszakos gumiabroncsok (Allwetterreifen) csak a gyakorlott vezetőknek alkalmasak! Mivel ezek a gumiabroncsok a nyári és a téli gumiabroncsok jellemzőivel rendelkeznek, a kopásuk ennek megfelelően nagy, ezért gyorsan kell cserélni őket.
Az egész évszakos gumiabroncsok jogi értelemben téli gumiabroncsok, ha az “Alpine” szimbólummal vagy az M+S jelöléssel vannak ellátva. Ha a két jelölés egyike sincs jelen, akkor a gumiabroncs nem egész évben használható, hanem nyári gumiabroncs.
Jogi szabályozás Németországban
A jogi helyzet egyértelmű: amint az autógumik, amelyek újonnan általában nyolc és kilenc milliméter közötti profilmélységűek, a minimálisan előírt 1,6 milliméteres profilmélység alá csökkennek, Ön már nem közlekedhet velük az utakon. A gumiabroncsok ekkor már nem minősülnek menetképesnek, és ki kell selejtezni őket.
A téli gumiabroncsok számára a jogszabályban előírt minimális profilmélység szintén 1,6 milliméter. Az ADAC azonban biztonsági okokból legalább 4 millimétert javasol.
Legkésőbb 6 év után cserére van szükség, mert addigra a gumikeverék annyira megkeményedik, hogy alacsony hőmérsékleten csökken a tapadás.
Egyes európai országokban, például Ausztriában, a 4 milliméternél kisebb profilmélységű téli gumiabroncs nyári gumiabroncsnak minősül, és bizonyos útvonalakon télen már nem vezethető.
A közúti biztonság érdekében a minimális futófelületi mélység Európában a személygépkocsi- és motorkerékpár-abroncsok esetében 1,6 mm, a könnyű motorkerékpárok esetében pedig 1,0 mm. Az ADAC kiterjedt tesztjei azonban azt bizonyították, hogy a jogilag meghatározott futófelület-korlátozás csak egy minimális biztonsági szintet nyújt.
Nyári gumiabroncsok esetében a futófelület mélységének legalább 3 milliméteresnek, téli vagy egész évben használható gumiabroncsok esetében legalább 4 milliméteresnek kell lennie – ellenkező esetben vizes körülmények között, hóban vagy latyakban kritikussá válik.
Az autógumik profilmélységét egy 1 Eurós érmével, mint mélységmérővel is könnyen ellenőrizheti. Bár milliméteres pontosságú mérés nem lehetséges, előzetes diagnózis felállítható.
Ennek oka: az egy Eurós érme aranyszéle pontosan 3 milliméter széles. Ha az érmét a gumiabroncs futófelületének közepén tartja, akkor arra kell figyelnie, hogy az aranyszegély már látható-e, vagy még mindig eltűnik a gumiabroncsban.
Mi érvényes defekt esetén?
Ha defekt után lecseréli autógumiját, és csak nyári gumiabroncsa van, nem kell büntetéstől tartania. Ezzel a rögtönzött gumiabronccsal óvatosan lehet folytatni az utat, de amint lehetősége adódik rá, le kell cserélni téli autógumira.
Neked ajánljuk
A Familienkasse 5 trükkje, hogy ne kapd meg a német családi pótlékot
Elolvasom10+1 dolog, amit tudni érdemes a Németországba frissen érkezőknek
ElolvasomIttas vezetés Németországban és a büntetések
ElolvasomNémetország: októbertől aktuális a téli autógumi – Tudod mi az “O bis O” szabály?
ElolvasomMunkaszerződés Németországban – legyen írásos!
ElolvasomMikor mehetünk nyugdíjba Németországban és mire számíthatunk?
ElolvasomA német nyugdíj – az öregségi nyugdíjon túl
ElolvasomEU Bíróság: Jogosult a lengyel apa a német segélyre akkor is ha munkanélküli
ElolvasomHiányszakmák Németországban 2019-2020
ElolvasomNémet családi pótlék ügyintézés – Nyáry Gusztáv bemutatkozása
ElolvasomHelyhiány a németországi bölcsődékben és óvodákban – esetenként akár havi 1000 eurós díj
ElolvasomNémetország: az alapnyugdíjjal sem biztos, hogy elég pénz marad
ElolvasomA német iskolarendszer
ElolvasomMiért van szeptemberben az Oktoberfest és mi a története?
ElolvasomKétszer annyi késelés Németországban a vonatokon 2022-ben – nehéz a kitoloncolás
Elolvasom