Decembertől jön az ÖBB újgenerációs éjszakai vonat mini-kabinnal Bécsből Hamburgba

Új éjszakai vonatokat indít az osztrák vonattársaság, mely modernebb és gyorsabb lesz a mostaniaknál. Összesen 33 új, hét kocsiból álló éjszakai vonatot rendelt meg az ÖBB osztrák vasút a Siemenstől, amelyek közül az elsőt már december 10-én forgalomba állítják, amikor a vasúttársaság új menetrenddel jön.




Az ÖBB idén ünnepli százéves fennállását, és ebből az alkalomból szeptember végén bemutatta az újgenerációs Nightjetet. Bécs 11. kerületében készülnek az újgenerációs éjszakai vonatok a Siemens Mobility üzemében, a forgóvázak a grazi gyárból származnak.

Az újgenerációs Nightjet vonatok akár 230 km/h sebességgel tudnak majd haladni. A modern hálókocsikban még kényelmesebb lesz az utazás, mivel minden részleg saját WC-vel és zuhanyzóval rendelkezik. Az ülőlehetőségek is kényelmesebbek lesznek.

A hálókocsikban található rögzített ágyak és az új 4 fős fülkék még kényelmesebbek lesznek. Az egyedül utazók számára új “mini kabinok“-at alakítottak ki, melyek nagyobb privát teret biztosítanak. Még több hely lesz a kerékpároknak, csomagoknak, a sí- és snowboardfelszereléseknek.




A mozgáskorlátozott utasok számára minden új Nightjetben modern, akadálymentesített fekvőfülke és akadálymentes WC áll rendelkezésre, ezek kényelmesen megközelíthetők egy alacsonypadlós bejáraton keresztül.

Technikai újdonságok

A wifi és a hagyományos konnektor mellett USB és induktív töltőállomás is lesz. Az új mobiltelefon-áteresztő ablaküvegek javítják a hálózat működését és stabilabb mobiltelefon-vételt biztosítanak.

A fülkékből egy kijelzőn keresztül lehet majd a személyzetet hívni, vagy a világítást irányítani. A fülkék bejáratai pedig NFC-kártyát használó elektronikus beléptető rendszerrel lesznek felszerelve, és minden kocsiban videokamerás megfigyelőberendezés is van, ami tovább növeli a biztonságérzetet.

A megrendelt vonatok átadása és fokozatos üzembe helyezése 2025 végéig tervezik.




Az újgenerációs Nightjetek nem a meglévő vonatok leváltására, hanem bővítésére szolgálnak. A felszabaduló régebbi vonatokat a meglévő vonalak kapacitásának kiegészítésére és új vonalak létesítésére fogják használni. Például az első új Nightjetek decemberi bevezetésével felszabaduló meglévő vonatokat a Berlinből Párizsba és Brüsszelbe közlekedő új éjszakai vonatjárathoz fogják használni.

Mikor állnak üzembe az új vonatok?

Amennyiben minden zökkenőmentesen halad, az első új Nightjetek a 2023. december 10-i menetrendváltáskor kezdik meg az utasforgalmat. Az eredeti tervek szerint az újgenerációs Nightjeteket már 2022-ben üzembe helyezték volna, de a korona-járvány és az engedélyezés késedelmei miatt többször is elhalasztották az indulás időpontját.

Milyen útvonalakon fogják használni az új Nightjeteket?

Az első új Nightjetek a Németország és Ausztria közötti járatokon, nevezetesen a Hamburg-Bécs és Hamburg-München-Innsbruck útvonalakon fognak először közlekedni.




Az ÖBB honlapján olvashatjuk, milyen újdonságok lesznek decembertől:

  • Wien / Innsbruck – Hamburg (jegyek 2023. október 11-től elérhetőek) az újgenerációs nightjet vonatokkal

Új éjszakai útvonalak hagyományos vonatokkal

  • Berlin – Halle (Saale) – Erfurt – Strasbourg – Paris – 3x egy héten (jegyek 2023. október 17-től elérhetőek)
  • Berlin – Berlin – Halle (Saale) – Erfurt – Köln – Aachen – Brüssel – 3x egy héten (jegyek 2023. október 17-től elérhetőek)

Nightjet 456/457 Berlinbe vagy Berlinből: új útvonalon Drezdán keresztül

  • Graz – Wien – Breclav – Prag – Dresden – Berlin

EuroNight 406/407 Lengyelországba vagy Lengyelroszágból: új útvonalon München – Varsó (Graz helyett Varsó)

  • München – Rosenheim – Salzburg – Linz – Wien – Krakow – Warszawa
A kék szín jelöli az újgenerációs Nightjet útvonalát Forrás DB

Az eredeti tervek szerint először a Münchenből és Bécsből Olaszországba közlekedő vonalakon indultak volna az újgenerációs vonatok, azonban Olaszországban új szigorú tűzvédelmi előírásokat vezettek be, az engedélyezések pedig csúsznak. Ezért döntöttek úgy, hogy a Hamburgból Bécsbe és Innsbruckba tartó, nagy igényeket támasztó járatok üzemeltetését előbbre hozzák.

A tervek szerint az új Nightjetek Ausztriába, Németországba, Olaszországba, Svájcba és Hollandiába visznek majd utasokat. Várhatóan ezek nagy része még 2024-ben megvalósul.

Árak

Sitzwagen: 29 Euro-tól

Liegewagen: 60 Euro-tól

Schlafwagen: 110 Euro-tól

A vonatjegyeknél is az van érvényben, mint a repülőjegyeknél: minél korábban vásároljuk meg, annál olcsóbb.

A “Schlafwagen comfort plus” tusolóval Fotos: ÖBB / Harald Eisenberger
A “Schlafwagen comfort plus” tusolóval Foto: ÖBB / Harald Eisenberger
84 mini-kabin lesz egy vonaton. Foto: ÖBB / Harald Eisenberger
ÖBB / Harald Eisenberger
“Schlafwagen comfort” foto: ÖBB / Harald Eisenberger
4 személyes Liegewagen. Foto: ÖBB / Harald Eisenberger

Forrás1 Forrás2 Grafika DB Címlapfoto: ÖBB / Harald Eisenberger


Neked ajánljuk
Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.