Új éjszakai vonatokat indít az osztrák vonattársaság, mely modernebb és gyorsabb lesz a mostaniaknál. Összesen 33 új, hét kocsiból álló éjszakai vonatot rendelt meg az ÖBB osztrák vasút a Siemenstől, amelyek közül az elsőt már december 10-én forgalomba állítják, amikor a vasúttársaság új menetrenddel jön.
Az ÖBB idén ünnepli százéves fennállását, és ebből az alkalomból szeptember végén bemutatta az újgenerációs Nightjetet. Bécs 11. kerületében készülnek az újgenerációs éjszakai vonatok a Siemens Mobility üzemében, a forgóvázak a grazi gyárból származnak.
Az újgenerációs Nightjet vonatok akár 230 km/h sebességgel tudnak majd haladni. A modern hálókocsikban még kényelmesebb lesz az utazás, mivel minden részleg saját WC-vel és zuhanyzóval rendelkezik. Az ülőlehetőségek is kényelmesebbek lesznek.
A hálókocsikban található rögzített ágyak és az új 4 fős fülkék még kényelmesebbek lesznek. Az egyedül utazók számára új “mini kabinok“-at alakítottak ki, melyek nagyobb privát teret biztosítanak. Még több hely lesz a kerékpároknak, csomagoknak, a sí- és snowboardfelszereléseknek.
A mozgáskorlátozott utasok számára minden új Nightjetben modern, akadálymentesített fekvőfülke és akadálymentes WC áll rendelkezésre, ezek kényelmesen megközelíthetők egy alacsonypadlós bejáraton keresztül.
Technikai újdonságok
A wifi és a hagyományos konnektor mellett USB és induktív töltőállomás is lesz. Az új mobiltelefon-áteresztő ablaküvegek javítják a hálózat működését és stabilabb mobiltelefon-vételt biztosítanak.
A fülkékből egy kijelzőn keresztül lehet majd a személyzetet hívni, vagy a világítást irányítani. A fülkék bejáratai pedig NFC-kártyát használó elektronikus beléptető rendszerrel lesznek felszerelve, és minden kocsiban videokamerás megfigyelőberendezés is van, ami tovább növeli a biztonságérzetet.
A megrendelt vonatok átadása és fokozatos üzembe helyezése 2025 végéig tervezik.
Az újgenerációs Nightjetek nem a meglévő vonatok leváltására, hanem bővítésére szolgálnak. A felszabaduló régebbi vonatokat a meglévő vonalak kapacitásának kiegészítésére és új vonalak létesítésére fogják használni. Például az első új Nightjetek decemberi bevezetésével felszabaduló meglévő vonatokat a Berlinből Párizsba és Brüsszelbe közlekedő új éjszakai vonatjárathoz fogják használni.
Mikor állnak üzembe az új vonatok?
Amennyiben minden zökkenőmentesen halad, az első új Nightjetek a 2023. december 10-i menetrendváltáskor kezdik meg az utasforgalmat. Az eredeti tervek szerint az újgenerációs Nightjeteket már 2022-ben üzembe helyezték volna, de a korona-járvány és az engedélyezés késedelmei miatt többször is elhalasztották az indulás időpontját.
Milyen útvonalakon fogják használni az új Nightjeteket?
Az első új Nightjetek a Németország és Ausztria közötti járatokon, nevezetesen a Hamburg-Bécs és Hamburg-München-Innsbruck útvonalakon fognak először közlekedni.
Az ÖBB honlapján olvashatjuk, milyen újdonságok lesznek decembertől:
- Wien / Innsbruck – Hamburg (jegyek 2023. október 11-től elérhetőek) az újgenerációs nightjet vonatokkal
Új éjszakai útvonalak hagyományos vonatokkal
- Berlin – Halle (Saale) – Erfurt – Strasbourg – Paris – 3x egy héten (jegyek 2023. október 17-től elérhetőek)
- Berlin – Berlin – Halle (Saale) – Erfurt – Köln – Aachen – Brüssel – 3x egy héten (jegyek 2023. október 17-től elérhetőek)
Nightjet 456/457 Berlinbe vagy Berlinből: új útvonalon Drezdán keresztül
- Graz – Wien – Breclav – Prag – Dresden – Berlin
EuroNight 406/407 Lengyelországba vagy Lengyelroszágból: új útvonalon München – Varsó (Graz helyett Varsó)
- München – Rosenheim – Salzburg – Linz – Wien – Krakow – Warszawa
Az eredeti tervek szerint először a Münchenből és Bécsből Olaszországba közlekedő vonalakon indultak volna az újgenerációs vonatok, azonban Olaszországban új szigorú tűzvédelmi előírásokat vezettek be, az engedélyezések pedig csúsznak. Ezért döntöttek úgy, hogy a Hamburgból Bécsbe és Innsbruckba tartó, nagy igényeket támasztó járatok üzemeltetését előbbre hozzák.
A tervek szerint az új Nightjetek Ausztriába, Németországba, Olaszországba, Svájcba és Hollandiába visznek majd utasokat. Várhatóan ezek nagy része még 2024-ben megvalósul.
Árak
Sitzwagen: 29 Euro-tól
Liegewagen: 60 Euro-tól
Schlafwagen: 110 Euro-tól
A vonatjegyeknél is az van érvényben, mint a repülőjegyeknél: minél korábban vásároljuk meg, annál olcsóbb.
Forrás1 Forrás2 Grafika DB Címlapfoto: ÖBB / Harald Eisenberger
Neked ajánljuk
Németország: 2021-től tilos lesz a fölösleges terhességi ultrahang
ElolvasomMiért van szeptemberben az Oktoberfest és mi a története?
ElolvasomBizonyos szakmák már nem működnének külföldi munkaerők nélkül Németországban
ElolvasomHiányszakmák Németországban 2019-2020
ElolvasomA németeket a bevándorlás foglalkoztatja a legjobban egy közvélemény-kutatás szerint
Elolvasom2,5 millió ember keres havonta bruttó 2.000 Eurónál kevesebbet Németországban teljes munkaidőben
ElolvasomHelyhiány a németországi bölcsődékben és óvodákban – esetenként akár havi 1000 eurós díj
ElolvasomNémetország: októbertől aktuális a téli autógumi – Tudod mi az “O bis O” szabály?
ElolvasomKétszer annyi késelés Németországban a vonatokon 2022-ben – nehéz a kitoloncolás
ElolvasomMilyen különbségek vannak még mindig Kelet-és Nyugat-Németország között?
ElolvasomDecembertől jön az ÖBB újgenerációs éjszakai vonat mini-kabinnal Bécsből Hamburgba
Elolvasom